University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Sosiaalinen media ja verkko-opiskelu

Thumbnail
View/Open
330.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koskelainen, Tiina
Date
2010
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
 Koskelainen, Tiina Elina Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Tiina Koskelainen Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 39 s. Kandidaatintutkielma Tässä tutkimuksessa kartoitetaan sosiaalisen median ominaispiirteitä sekä oppimisen ja verkko-opiskelun käsitteitä. Lisäksi tutkitaan millaisia vaikutuksia sosiaalisen median käytöllä on verkko-opiskeluun. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tieto- ja viestintäteknologian nopea kehitys, vuorovaikutukseen perustuvat kommunikointitavat sekä sosiaaliset sovellukset ovat lisänneet yhteisöllisyyttä ja mahdollistaneet sosiaalisen median kehittymisen. Käyttäjälähtöisyys, verkostoituminen ja uudet kommunikointitavat ovat muuttaneet ihmisten käyttäytymistä monin tavoin. Yhteisöllisyys ja käsitys oppimisesta aktiivisena tiedon rakentamisena ovat vaikuttaneet myös verkko-opiskeluun. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median lisääntynyt käyttö vaikuttaa niin verkko-opiskelussa käytettävien sovellusten suunnitteluun kuin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksiinkin verkko-opiskelusta ja oppimisesta. Suunnittelun lähtökohtana tulee olla oppiminen eikä käytettävä teknologia. Myös perinteisiä opetus- ja oppimiskäytäntöjä täytyy muuttaa. Opiskelijoiden kokemuksiin verkko-opiskelusta sosiaalinen media on vaikuttanut lähinnä positiivisesti mm. käyttäjälähtöisyyden, yhteisöllisyyden, sosiaalisuuden ja vertaistuen kautta. Toisaalta myös haasteita on ilmennyt esim. rakenteiden sekavuutena sekä ajanhallintaan ja ryhmädynamiikkaan liittyvinä ongelmina. Opettajan roolin muutos tiedon jakelijasta ohjaajaksi sekä opetus- ja oppimiskäytäntöjen muuttaminen ovat myös esiin tulleita haasteita.         ...
Keywords
tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL) kollaboratiivinen oppiminen verkko-opiskelu Web 2.0 sosiaalinen tietojenkäsittely uusi media sosiaalinen ohjelmisto sosiaalinen media
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201002151252

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4194]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • Dialogicality in making sense of online collaborative interaction : a conceptual perspective 

    Arvaja, Maarit; Hämäläinen, Raija (Elsevier, 2021)
    In higher education, learning activities increasingly take place in online collaborative groups. In this conceptual paper, we explore online collaborative interaction from the perspective of dialogicality. We aim to ...
  • Verkkoavusteinen opiskelu yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelukulttuurissa 

    Salavuo, Miikka (Jyväskylän yliopisto, 2005)
    Salavuo tutki väitöskirjassaan verkkoavusteisen opetuksen ja käytössä olevan teknisen infrastruktuurin soveltumista yliopiston musiikkikasvatuksen opetukseen ja opiskelukulttuuriin. Hän selvitti verkkoympäristön ja ...
  • Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania 

    Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022)
  • Interaction in online learning environments : how to support collaborative activities in higher education settings 

    Mäkitalo, Kati (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)
    Collaboration promoted and supported by instructional technology has the potential to lead learners to deeper understanding and knowledge building. There have been optimistic views that any web based interaction can be ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre