Sosiaalinen media ja verkko-opiskelu
Koskelainen, Tiina Elina
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Tiina Koskelainen
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 39 s.
Kandidaatintutkielma
Tässä tutkimuksessa kartoitetaan sosiaalisen median ominaispiirteitä sekä oppimisen ja verkko-opiskelun käsitteitä. Lisäksi tutkitaan millaisia vaikutuksia sosiaalisen median käytöllä on verkko-opiskeluun. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Tieto- ja viestintäteknologian nopea kehitys, vuorovaikutukseen perustuvat kommunikointitavat sekä sosiaaliset sovellukset ovat lisänneet yhteisöllisyyttä ja mahdollistaneet sosiaalisen median kehittymisen. Käyttäjälähtöisyys, verkostoituminen ja uudet kommunikointitavat ovat muuttaneet ihmisten käyttäytymistä monin tavoin. Yhteisöllisyys ja käsitys oppimisesta aktiivisena tiedon rakentamisena ovat vaikuttaneet myös verkko-opiskeluun.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median lisääntynyt käyttö vaikuttaa niin verkko-opiskelussa käytettävien sovellusten suunnitteluun kuin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksiinkin verkko-opiskelusta ja oppimisesta. Suunnittelun lähtökohtana tulee olla oppiminen eikä käytettävä teknologia. Myös perinteisiä opetus- ja oppimiskäytäntöjä täytyy muuttaa. Opiskelijoiden kokemuksiin verkko-opiskelusta sosiaalinen media on vaikuttanut lähinnä positiivisesti mm. käyttäjälähtöisyyden, yhteisöllisyyden, sosiaalisuuden ja vertaistuen kautta. Toisaalta myös haasteita on ilmennyt esim. rakenteiden sekavuutena sekä ajanhallintaan ja ryhmädynamiikkaan liittyvinä ongelmina. Opettajan roolin muutos tiedon jakelijasta ohjaajaksi sekä opetus- ja oppimiskäytäntöjen muuttaminen ovat myös esiin tulleita haasteita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Dialogicality in making sense of online collaborative interaction : a conceptual perspective
Arvaja, Maarit; Hämäläinen, Raija (Elsevier, 2021)In higher education, learning activities increasingly take place in online collaborative groups. In this conceptual paper, we explore online collaborative interaction from the perspective of dialogicality. We aim to ... -
Verkkoavusteinen opiskelu yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelukulttuurissa
Salavuo, Miikka (Jyväskylän yliopisto, 2005)Salavuo tutki väitöskirjassaan verkkoavusteisen opetuksen ja käytössä olevan teknisen infrastruktuurin soveltumista yliopiston musiikkikasvatuksen opetukseen ja opiskelukulttuuriin. Hän selvitti verkkoympäristön ja ... -
Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania
Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022) -
Interaction in online learning environments : how to support collaborative activities in higher education settings
Mäkitalo, Kati (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Collaboration promoted and supported by instructional technology has the potential to lead learners to deeper understanding and knowledge building. There have been optimistic views that any web based interaction can be ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.