A learning experience like no other : The significance of student exchange for language students at the University of Jyväskylä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys opiskelijavaihdolla on Jyväskylän yliopiston
kielten opiskelijoille. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaihto-opiskelun aikana saadut
oppimiskokemukset ovat opiskelijoille hyvin monipuolisia, ja niillä on niin henkilökohtaisia kuin
ammatillisiakin vaikutuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet yleisesti yliopisto- tai
korkeakouluopiskelijoihin, mutta tarkkaa katsausta opiskelijavaihdon hyödyistä kielten
opiskelijoille ei ole tehty. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston
kielten opiskelijoiden näkemyksiä vaihto-opiskelusta ja kansainvälistymisestä, odotuksista ennen
vaihtoa ja vaihdossa saaduista kokemuksista. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2008 ja kohderyhmänä
olivat kaksi kielten opiskelijaryhmää, joilla on vaihdolle hieman erilaiset lähtökohdat: englannin
opiskelijat, joilla ei ole tutkintoon kuuluvaa kieliharjoittelua, sekä saksan opiskelijat, joiden
tutkintoon kuuluu pakollinen kieliharjoittelu. Materiaali kerättiin sähköpostitse, käyttäen apuna
englannin ja saksan opiskelijoiden sähköpostilistoja. Tutkielmassa käytettiin hyväksi myös
englannin opiskelijoiden ainejärjestön Magna Carta ry:n toteuttamaa kyselyä opintojen
kehittämistyöryhmää varten, joka kerättiin syksyllä 2008 englannin oppiaineen opetusryhmissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kielten opiskelijat arvioivat vaihto-opiskelun tai muulla tavoin
kansainvälistymisen olevan heille tärkeää opintojen aikana sekä heidän tulevaisuuden
ammateissaan. Ulkomailla opiskelun nähtiin olevan tärkeää tutkintoa ajatellen, mutta suurimmat
oppimiskokemukset ja elämykset tulivat kuitenkin henkilökohtaisista kokemuksista, kuten vaihdon
aikaisista sosiaalisista kontakteista ja oman identiteetin rakentumisesta, maailmankuvan
laajenemisen ja omiin kykyihin luottamisen myötä. Tutkielman päämääränä oli myös ottaa kantaa
kieliharjoittelun tarpeellisuuteen sekä mahdollisesti erilaisiin keinoihin sen toteuttamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Feedback on individual academic presentations: exploring Finnish university students’ experiences and preferences
Karoly, Adrienn (Research-publishing.net, 2015)With an increasing emphasis on measuring the outcomes of learning in higher education, assessment is gaining an ever more prominent role in curriculum design and development as well as in instructional practices. In ... -
Intercultural communication experiences of foreign students with a focus on their perspectives of national, cultural and ethnic identity : case of exchange and degree students in Jyväskylä, Finland
Natarova, Tatiana (2011)The aim of the study is to learn about intercultural communication experiences of foreign Exchange and Master degree students in Jyväskylä, Finland with a particular attention to the perspective of national, cultural and ... -
Intercultural competence needs of exchange students coming to or going abroad from the university of Costa Rica
Guillén Mora, Glenda (2012)Internationalization of higher education is a process in constant development that has occurred over many years. It involves efforts of the entire academic community and the implementation of diverse strategies. Focusing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.