A learning experience like no other : The significance of student exchange for language students at the University of Jyväskylä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys opiskelijavaihdolla on Jyväskylän yliopiston
kielten opiskelijoille. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vaihto-opiskelun aikana saadut
oppimiskokemukset ovat opiskelijoille hyvin monipuolisia, ja niillä on niin henkilökohtaisia kuin
ammatillisiakin vaikutuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet yleisesti yliopisto- tai
korkeakouluopiskelijoihin, mutta tarkkaa katsausta opiskelijavaihdon hyödyistä kielten
opiskelijoille ei ole tehty. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston
kielten opiskelijoiden näkemyksiä vaihto-opiskelusta ja kansainvälistymisestä, odotuksista ennen
vaihtoa ja vaihdossa saaduista kokemuksista. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2008 ja kohderyhmänä
olivat kaksi kielten opiskelijaryhmää, joilla on vaihdolle hieman erilaiset lähtökohdat: englannin
opiskelijat, joilla ei ole tutkintoon kuuluvaa kieliharjoittelua, sekä saksan opiskelijat, joiden
tutkintoon kuuluu pakollinen kieliharjoittelu. Materiaali kerättiin sähköpostitse, käyttäen apuna
englannin ja saksan opiskelijoiden sähköpostilistoja. Tutkielmassa käytettiin hyväksi myös
englannin opiskelijoiden ainejärjestön Magna Carta ry:n toteuttamaa kyselyä opintojen
kehittämistyöryhmää varten, joka kerättiin syksyllä 2008 englannin oppiaineen opetusryhmissä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kielten opiskelijat arvioivat vaihto-opiskelun tai muulla tavoin
kansainvälistymisen olevan heille tärkeää opintojen aikana sekä heidän tulevaisuuden
ammateissaan. Ulkomailla opiskelun nähtiin olevan tärkeää tutkintoa ajatellen, mutta suurimmat
oppimiskokemukset ja elämykset tulivat kuitenkin henkilökohtaisista kokemuksista, kuten vaihdon
aikaisista sosiaalisista kontakteista ja oman identiteetin rakentumisesta, maailmankuvan
laajenemisen ja omiin kykyihin luottamisen myötä. Tutkielman päämääränä oli myös ottaa kantaa
kieliharjoittelun tarpeellisuuteen sekä mahdollisesti erilaisiin keinoihin sen toteuttamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university
Kelly, Riitta; Imamura, Yuri (University of Jyväskylä, 2024)Studying abroad in non-English-speaking countries has been increasing in Japanese higher education in recent years. While studying abroad, Japanese learners of English encounter English users from diverse cultural backgrounds, ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Feedback on individual academic presentations: exploring Finnish university students’ experiences and preferences
Karoly, Adrienn (Research-publishing.net, 2015)With an increasing emphasis on measuring the outcomes of learning in higher education, assessment is gaining an ever more prominent role in curriculum design and development as well as in instructional practices. In ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.