dc.contributor.author | Lahtinen, Ville | |
dc.date.accessioned | 2009-09-11T06:46:26Z | |
dc.date.available | 2009-09-11T06:46:26Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/21758 | |
dc.description.abstract | Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma
Mielikuvilla, imagolla ja maineella on yhä suurempi merkitys yrityksen liiketoiminnalle.
Merkityksen kasvua on tehostanut teknologinen kehitys ja varsinkin
Internetin kehitys vuorovaikutuksellisemmaksi ja kaksisuuntaisemmaksi.
Nykyään puhutaankin paljon sosiaalisesta mediasta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa
tutkittiin yhden sosiaalisen median sovelluksen, blogien, vaikutusta organisaation
maineeseen ja maineenhallintaan.
Blogi määriteltiin tutkimuksessa verkkosivustoksi, jolle kootut erilliset, päivätyt
merkinnät ovat järjestettyinä kronologisesti. Blogit linkittyvät toisiin blogeihin
ja blogimerkintöjä voidaan yleensä kommentoida. Organisaatioblogin todettiin
olevan blogin alakäsite, mutta organisaatioblogit ovat tavoitekeskeisempiä, ja
ne jakautuvat eri alatyyppeihin sen mukaan, kuka niitä ylläpitää organisaatiossa.
Lisäksi organisaatioblogit voi jaotella ryhmiin julkaisemisen kontrolloinnin
asteen perusteella.
Maineen todettiin olevan moniulotteinen käsite, jota voidaan tarkastella ainakin
omaisuuden, arvioinnin, tietoisuuden, tarinoiden ja kansalaisuus-metaforan
kautta. Osa määritelmistä on päällekkäisiä tai ristiriitaisia. Tutkimuksessa maine
käsitettiin sidosryhmien kertomien, arvottavien tarinoiden joukoksi, joka
uudistuu jatkuvasti. Lisäksi maineen todettiin perustuvan todellisille teoille.
Maineenhallinnan todettiin olevan strategista toimintaa, joka vaikuttaa organisaation
tekoihin ja viestintään sidosryhmien kanssa.
Organisaatioblogeilla ja maineella havaittiin paljon yhtymäkohtia. Tutkimuksen
tuloksena todettiin, että organisaatioblogit voivat lisätä organisaation näkyvyyttä,
joka tärkeää maineen muodostumiselle. Lisäksi todettiin, että blogit
voivat myös auttaa muodostamaan suhteita sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla
voi alustaa ja ottaa osaa blogien verkostossa käytävään keskusteluun.
Organisaatioblogia voi siis käyttää maineenhallinnan välineenä. Organisaatioblogeilla
todettiin olevan inhimillisen äänen sävy, joka puuttuu organisaation
normaaleilta verkkosivustoilta ja joka lisää luottamusta.
| en |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | organisaatioblogit | en |
dc.subject.other | maineenhallinta | en |
dc.subject.other | maine | en |
dc.subject.other | blogit | en |
dc.title | Organisaatioblogien vaikutuksia organisaation maineeseen ja maineenhallintaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200909073887 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. | en |
dc.rights.accessrights | Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. | fi |