University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Organisaatioblogien vaikutuksia organisaation maineeseen ja maineenhallintaan

Icon
1.4 Mb

Authors
Lahtinen, Ville
Date
2008
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
You can request a copy of this thesis here

 
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma Mielikuvilla, imagolla ja maineella on yhä suurempi merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Merkityksen kasvua on tehostanut teknologinen kehitys ja varsinkin Internetin kehitys vuorovaikutuksellisemmaksi ja kaksisuuntaisemmaksi. Nykyään puhutaankin paljon sosiaalisesta mediasta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin yhden sosiaalisen median sovelluksen, blogien, vaikutusta organisaation maineeseen ja maineenhallintaan. Blogi määriteltiin tutkimuksessa verkkosivustoksi, jolle kootut erilliset, päivätyt merkinnät ovat järjestettyinä kronologisesti. Blogit linkittyvät toisiin blogeihin ja blogimerkintöjä voidaan yleensä kommentoida. Organisaatioblogin todettiin olevan blogin alakäsite, mutta organisaatioblogit ovat tavoitekeskeisempiä, ja ne jakautuvat eri alatyyppeihin sen mukaan, kuka niitä ylläpitää organisaatiossa. Lisäksi organisaatioblogit voi jaotella ryhmiin julkaisemisen kontrolloinnin asteen perusteella. Maineen todettiin olevan moniulotteinen käsite, jota voidaan tarkastella ainakin omaisuuden, arvioinnin, tietoisuuden, tarinoiden ja kansalaisuus-metaforan kautta. Osa määritelmistä on päällekkäisiä tai ristiriitaisia. Tutkimuksessa maine käsitettiin sidosryhmien kertomien, arvottavien tarinoiden joukoksi, joka uudistuu jatkuvasti. Lisäksi maineen todettiin perustuvan todellisille teoille. Maineenhallinnan todettiin olevan strategista toimintaa, joka vaikuttaa organisaation tekoihin ja viestintään sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla ja maineella havaittiin paljon yhtymäkohtia. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että organisaatioblogit voivat lisätä organisaation näkyvyyttä, joka tärkeää maineen muodostumiselle. Lisäksi todettiin, että blogit voivat myös auttaa muodostamaan suhteita sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla voi alustaa ja ottaa osaa blogien verkostossa käytävään keskusteluun. Organisaatioblogia voi siis käyttää maineenhallinnan välineenä. Organisaatioblogeilla todettiin olevan inhimillisen äänen sävy, joka puuttuu organisaation normaaleilta verkkosivustoilta ja joka lisää luottamusta.     ...
Keywords
organisaatioblogit maineenhallinta maine blogit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200909073887

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4420]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ympäristöystävällisen maineen rakentaminen Neste Oyj:n yritysblogissa 2014-2019 

    Nori, Konsta (2019)
    Tässä tutkielmassa selvitän, miten suomalainen energiayhtiö Neste viestii yritysblogissaan ympäristöystävällisyyden teemoista. Tutkimuksen aineistona on Nesteen verkkosivujen yritysblogi, jota on julkaistu vuodesta 2014 ...
  • Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin 

    Kivi, Jaana (2014)
    Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ...
  • Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä 

    Lintula, Jenni (2008)
  • Communication strategies used by 'British Petroleum (BP)' to deal with legitimacy before and after the Deepwater Horizon Accident 

    Khan, Abdul (2016)
    Oil spills pose serious threats to the legitimacy of the companies involved and the oil industry in general. The objective of this study is to conduct research on the communication strategies used by ‘British Petroleum’ ...
  • Effects of Chinese youth consumer recycling behavior decisions : application of TPB theory to beverage container recycling system adoption 

    Liu, Xuchang (2016)
    Increasing municipal waste is a challenge that China is facing during decades, especially along with the economic growth. Although recycling is apparently an efficient method to deal with the problem, 2% of solid waste ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre