University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ympäristöystävällisen maineen rakentaminen Neste Oyj:n yritysblogissa 2014-2019

Thumbnail
View/Open
853.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nori, Konsta
Date
2019
Discipline
YhteiskuntapolitiikkaSocial Policy
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa selvitän, miten suomalainen energiayhtiö Neste viestii yritysblogissaan ympäristöystävällisyyden teemoista. Tutkimuksen aineistona on Nesteen verkkosivujen yritysblogi, jota on julkaistu vuodesta 2014 alkaen. Tätä tutkimusta varten blogikirjoituksista valittiin Nesteen määrittelemiin kategorioihin ”ilmastonmuutos” ja ”uusiutuvat ratkaisut” kuuluvat kirjoitukset. Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä kuvailemaan, minkälaisilla eri tavoilla Neste puhuu ympäristöystävällisyydestä yhtenä yritystoimintaansa kuuluvana ulottuvuutena. Aiheen taustoituksessa selvitetään, mitä haasteita energiayhtiöt kohtaavat energiatransition aikakaudella. Parhaillaan käynnissä olevassa transitiossa yhteiskunnan on pystyttävä taloudellisesti järkevällä tavalla siirtymään fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energialähteisiin. Taustoitus aloitetaan selvittämällä Nesteen yritystoiminnan perusteet. Taustoitus jatkuu yritysviestinnän ja yritysblogin määrittelemisellä, jota seuraa yrityksen maineenhallinnan tärkeyden havainnollistaminen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty diskurssianalyysiä. Blogikirjoitusten ytimen muodostavat puhe vastuullisuudesta sekä perimmäisten arvojen tärkeydestä, jotka ovat esitelty analyysiosion johdannossa. Analyysin johdannon jälkeen siirrytään blogikirjoitusten niin sanottuihin päädiskursseihin, joita on kolme kappaletta. Päädiskurssit muodostavat analyysiosion alaotsikot. Ensimmäisenä käsitellään Nesteen omien toimien edistyneisyyden korostaminen, jota seuraa päädiskurssit asiantuntijuudesta, taloudellisuudesta ja käytännöllisyydestä. Kolmas analyysiosio keskittyy kirjoitusten optimistisuuteen ja kansallisen näkökulman esille tuomiseen. Neste rakentaa ympäristöystävällistä mainetta näiden diskurssien kautta. Vaikka tuloksista ei voida saada yleistettävää tietoa ympäristöystävällisyyden diskursseista, perehtymällä yhden yrityksen viestintään on mahdollista muodostaa syvällinen kuva yhdestä energiateollisuuden suurimmista yrityksistä ja sen tavoista muokata mainettaan ympäristöystävällisemmäksi. ...
Keywords
energiatransitio kestävä kehitys blogit yritystoiminta energiayhtiöt maineenhallinta öljy-yhtiöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001171288

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kestävän bioenergiatulevaisuuden rakentaminen : verkko-opetuksen kehittäminen 

    Mäkäläinen, Elisa; Wihersaari, Margareta (Jyväskylän yliopisto, 2011)
    Saatesanat: Verkko-opetuksesta puhutaan paljon, mutta harva opettaja vielä tietää mihin kaikkeen verkkoopetusta kannattaa käyttää, millaisia toteuttamismahdollisuuksia on olemassa ja millaisia työvälineitä verkko-opetuksessa ...
  • Kestävän kehityksen toteuttaminen maaseutumatkailuyrityksissä 

    Väisänen, Hanna-Maija (2015)
    Matkailualalla kaiken kokoisilta yrityksiltä edellytetään kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään miten mikrokokoiset maatilamatkailuyritykset toteuttavat kestävyyttä toiminnassaan. Tutkimuksessa ...
  • Ekoportti.fi 

    Luoto, Ilkka (Chydenius-instituutti - Kokkolan yliopistokeskus, 2001)
  • Forming ideal public-private partnerships for export practices : case exporting Resource Wisdom 

    Tolonen, Otso (2017)
    Vaikuttavien julkisen ja yksityisen sektorin vientikumppanuuksien muodostaminen : tapaustutkimus: Resurssiviisaus vientituotteeksi. Väestönkasvu ja urbanisaatio luovat kestävyyshaasteita, mutta myös mahdollistavat uuden ...
  • La représentation du développement durable dans le blog Smogey 

    Kyllönen, Emmi (2021)
    Tutkimuksessani käsittelen kestävästä kehityksestä luotua kuvaa. Analysoitavaksi materiaaliksi olen valinnut Smogey -ekoalustan blogin kestävästä kehityksestä. Tavoitteeni on analysoida, kuinka kirjoittaja luo representaation ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre