Ympäristöystävällisen maineen rakentaminen Neste Oyj:n yritysblogissa 2014-2019
Tässä tutkielmassa selvitän, miten suomalainen energiayhtiö Neste viestii yritysblogissaan ympäristöystävällisyyden teemoista. Tutkimuksen aineistona on Nesteen verkkosivujen yritysblogi, jota on julkaistu vuodesta 2014 alkaen. Tätä tutkimusta varten blogikirjoituksista valittiin Nesteen määrittelemiin kategorioihin ”ilmastonmuutos” ja ”uusiutuvat ratkaisut” kuuluvat kirjoitukset. Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä kuvailemaan, minkälaisilla eri tavoilla Neste puhuu ympäristöystävällisyydestä yhtenä yritystoimintaansa kuuluvana ulottuvuutena.
Aiheen taustoituksessa selvitetään, mitä haasteita energiayhtiöt kohtaavat energiatransition aikakaudella. Parhaillaan käynnissä olevassa transitiossa yhteiskunnan on pystyttävä taloudellisesti järkevällä tavalla siirtymään fossiilisista polttoaineista uusiutuviin energialähteisiin. Taustoitus aloitetaan selvittämällä Nesteen yritystoiminnan perusteet. Taustoitus jatkuu yritysviestinnän ja yritysblogin määrittelemisellä, jota seuraa yrityksen maineenhallinnan tärkeyden havainnollistaminen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty diskurssianalyysiä. Blogikirjoitusten ytimen muodostavat puhe vastuullisuudesta sekä perimmäisten arvojen tärkeydestä, jotka ovat esitelty analyysiosion johdannossa. Analyysin johdannon jälkeen siirrytään blogikirjoitusten niin sanottuihin päädiskursseihin, joita on kolme kappaletta. Päädiskurssit muodostavat analyysiosion alaotsikot. Ensimmäisenä käsitellään Nesteen omien toimien edistyneisyyden korostaminen, jota seuraa päädiskurssit asiantuntijuudesta, taloudellisuudesta ja käytännöllisyydestä. Kolmas analyysiosio keskittyy kirjoitusten optimistisuuteen ja kansallisen näkökulman esille tuomiseen. Neste rakentaa ympäristöystävällistä mainetta näiden diskurssien kautta. Vaikka tuloksista ei voida saada yleistettävää tietoa ympäristöystävällisyyden diskursseista, perehtymällä yhden yrityksen viestintään on mahdollista muodostaa syvällinen kuva yhdestä energiateollisuuden suurimmista yrityksistä ja sen tavoista muokata mainettaan ympäristöystävällisemmäksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kestävän bioenergiatulevaisuuden rakentaminen : verkko-opetuksen kehittäminen
Mäkäläinen, Elisa; Wihersaari, Margareta (Jyväskylän yliopisto, 2011)Saatesanat: Verkko-opetuksesta puhutaan paljon, mutta harva opettaja vielä tietää mihin kaikkeen verkkoopetusta kannattaa käyttää, millaisia toteuttamismahdollisuuksia on olemassa ja millaisia työvälineitä verkko-opetuksessa ... -
Kestävän kehityksen toteuttaminen maaseutumatkailuyrityksissä
Väisänen, Hanna-Maija (2015)Matkailualalla kaiken kokoisilta yrityksiltä edellytetään kestävän kehityksen mukaista toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään miten mikrokokoiset maatilamatkailuyritykset toteuttavat kestävyyttä toiminnassaan. Tutkimuksessa ... -
Ekoportti.fi
Luoto, Ilkka (Chydenius-instituutti - Kokkolan yliopistokeskus, 2001) -
Forming ideal public-private partnerships for export practices : case exporting Resource Wisdom
Tolonen, Otso (2017)Vaikuttavien julkisen ja yksityisen sektorin vientikumppanuuksien muodostaminen : tapaustutkimus: Resurssiviisaus vientituotteeksi. Väestönkasvu ja urbanisaatio luovat kestävyyshaasteita, mutta myös mahdollistavat uuden ... -
Liikuntakoulutus luonnonympäristössä lisää kiinnostusta kestävyysyrittäjyyteen
Aarresola, Outi (Liikuntatieteellinen seura, 2024)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.