Organisaatioblogien vaikutuksia organisaation maineeseen ja maineenhallintaan
Tekijät
Päivämäärä
2008Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma
Mielikuvilla, imagolla ja maineella on yhä suurempi merkitys yrityksen liiketoiminnalle.
Merkityksen kasvua on tehostanut teknologinen kehitys ja varsinkin
Internetin kehitys vuorovaikutuksellisemmaksi ja kaksisuuntaisemmaksi.
Nykyään puhutaankin paljon sosiaalisesta mediasta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa
tutkittiin yhden sosiaalisen median sovelluksen, blogien, vaikutusta organisaation
maineeseen ja maineenhallintaan.
Blogi määriteltiin tutkimuksessa verkkosivustoksi, jolle kootut erilliset, päivätyt
merkinnät ovat järjestettyinä kronologisesti. Blogit linkittyvät toisiin blogeihin
ja blogimerkintöjä voidaan yleensä kommentoida. Organisaatioblogin todettiin
olevan blogin alakäsite, mutta organisaatioblogit ovat tavoitekeskeisempiä, ja
ne jakautuvat eri alatyyppeihin sen mukaan, kuka niitä ylläpitää organisaatiossa.
Lisäksi organisaatioblogit voi jaotella ryhmiin julkaisemisen kontrolloinnin
asteen perusteella.
Maineen todettiin olevan moniulotteinen käsite, jota voidaan tarkastella ainakin
omaisuuden, arvioinnin, tietoisuuden, tarinoiden ja kansalaisuus-metaforan
kautta. Osa määritelmistä on päällekkäisiä tai ristiriitaisia. Tutkimuksessa maine
käsitettiin sidosryhmien kertomien, arvottavien tarinoiden joukoksi, joka
uudistuu jatkuvasti. Lisäksi maineen todettiin perustuvan todellisille teoille.
Maineenhallinnan todettiin olevan strategista toimintaa, joka vaikuttaa organisaation
tekoihin ja viestintään sidosryhmien kanssa.
Organisaatioblogeilla ja maineella havaittiin paljon yhtymäkohtia. Tutkimuksen
tuloksena todettiin, että organisaatioblogit voivat lisätä organisaation näkyvyyttä,
joka tärkeää maineen muodostumiselle. Lisäksi todettiin, että blogit
voivat myös auttaa muodostamaan suhteita sidosryhmien kanssa. Organisaatioblogeilla
voi alustaa ja ottaa osaa blogien verkostossa käytävään keskusteluun.
Organisaatioblogia voi siis käyttää maineenhallinnan välineenä. Organisaatioblogeilla
todettiin olevan inhimillisen äänen sävy, joka puuttuu organisaation
normaaleilta verkkosivustoilta ja joka lisää luottamusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ympäristöystävällisen maineen rakentaminen Neste Oyj:n yritysblogissa 2014-2019
Nori, Konsta (2019)Tässä tutkielmassa selvitän, miten suomalainen energiayhtiö Neste viestii yritysblogissaan ympäristöystävällisyyden teemoista. Tutkimuksen aineistona on Nesteen verkkosivujen yritysblogi, jota on julkaistu vuodesta 2014 ... -
Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin
Kivi, Jaana (2014)Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ... -
Yritysblogi organisaation ulkoisessa viestinnässä
Lintula, Jenni (2008) -
Effects of Chinese youth consumer recycling behavior decisions : application of TPB theory to beverage container recycling system adoption
Liu, Xuchang (2016)Increasing municipal waste is a challenge that China is facing during decades, especially along with the economic growth. Although recycling is apparently an efficient method to deal with the problem, 2% of solid waste ... -
What Drives Negative Electronic Word-of-Mouth Online?
Lievonen, Matias; Luoma-aho, Vilma; Hätönen, Henri (Global Science & Technology Forum, 2018)The online environment has highlighted the role of negative experiences and emotions by enabling fast and widespread publicity. Recent research has introduced both word-of-mouth and engagement as central concepts relating ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.