Ostopäätöksen mallintaminen sekä perinteisen- ja verkkokaupankäynnin erot
Tekijät
Päivämäärä
2008Pääsyrajoitukset
Aninko, Jaakko
Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma /Jaakko Aninko
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2008, 34 s.
Kandidaatin tutkielmassa selvitetään kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä,
ostoprosessien vaiheiden kehitystä ja verkkokaupan etuja kuluttajalle
verrattuna tavalliseen kauppaan. Tutkimuksessa tuodaan esille kuluttajan tausta
tekijöitä ja niiden vaikutuksia ostopäätökseen. Lisäksi tutkimuksessa on käsitelty
useita (osto-)päätöksentekoon ja ostoprosessiin liittyviä malleja. Mallintaminen
tuo esille keskiverto ostajan ostokäyttäytymistä erilaisissa ostotilanteissa.
Tutkimuksen tavoitteena on selventää ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, sekä
luoda teoreettista pohjaa jatkotutkimukselle.
Tutkimuksen pohjalta käy ilmi, että ostopäätöksen taustalla on runsaasti eri tekijöitä,
joiden vaikutus kuluttajaan näyttäisi olevan subjektiivinen. Tutkimuksesta
voidaan havaita, että ostopäätöksen ja -prosessin mallintaminen tuo esille
keskiverto-ostotilanteita, koska ostotilanne on itsessään hyvin paljon kuluttajasta
riippuva. Verkkokaupan osalta tutkimuksessa tulee esille sen tuomat muutokset
ostoprosessissa ja taustatekijöiden vaikutusten painotuseroja. Näiden lisäksi
tutkimuksessa on käsitelty verkkokaupan tuomia etuja ja haittoja kuluttajalle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
Viirret, Katariina (2024)Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa ... -
Qualification requirements of SMEs in Internet-based electronic commerce : findings from Finland
Ovaskainen, Marko (University of Jyväskylä, 2010) -
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Luottamuksen luominen verkkosivuilla
Kangas, Maria (2021)Tämä tutkielma käsittelee luottamusta verkkosivuilla, siihen liittyviä haasteita ja keinoja luotettavan verkkosivun rakentamista varten. Tutkielmassa keskitytään luottamukseen, verkkosivuilla piileviin uhkiin ja sivujen ... -
Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla
Viirret, Katariina (2020)Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.