dc.contributor.author | Pirskanen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2009-05-28T10:27:11Z | |
dc.date.available | 2009-05-28T10:27:11Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20134 | |
dc.description.abstract | Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän
suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten
oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko
positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia opetusmetodeja,
mutta niiden vaikutusta asenteisiin englannin kieltä kohtaan ei ole vielä tutkittu
paljoakaan.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia eroja englanninkielisessä CLIL-opetuksessa
olleiden oppilaiden ja tavallisessa opetuksessa olleiden oppilaiden asenteissa englannin
kieltä kohtaan oli. Tutkimuksen aineisto kerättiin alakoulun 6.-luokkalaisilta (N=48)
lyhyen kyselylomakkeen avulla.
Tulokset osoittivat, että eroja todellakin löytyi. CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden
asenteet englantia kohtaan olivat hieman positiivisemmat kuin tavallisessa opetuksessa
olleiden.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kielenopetusta suunniteltaessa.
Jos oppilaiden asenteet englantia kohtaan ovat tiedossa, voidaan kehittää uusia
menetelmiä, jotka innostavat oppilaita entisestään opiskelemaan englantia ja parantavat
heidän asenteitaan kieltä kohtaan. Tavallisen opetuksen metodeja voidaan myös
parantaa ottamalla mallia CLIL-opetuksen metodeista. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | English language | en |
dc.subject.other | language attitudes | en |
dc.subject.other | content and language integrated learning | en |
dc.title | Attitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905281643 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |