Show simple item record

dc.contributor.authorPirskanen, Heidi
dc.date.accessioned2009-05-28T10:27:11Z
dc.date.available2009-05-28T10:27:11Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20134
dc.description.abstract Sanomattakin on selvää, että oppilaiden kieliasenteet vaikuttavat heidän suhtautumiseensa opetettavaa kieltä ja sen eri osa-alueita kohtaan. Suomalaisten oppilaiden asenteet englannin kieltä kohtaan ovat tutkimusten mukaan melko positiivisia. Suomen kouluissa on kuitenkin nykyään monia erilaisia opetusmetodeja, mutta niiden vaikutusta asenteisiin englannin kieltä kohtaan ei ole vielä tutkittu paljoakaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia eroja englanninkielisessä CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden ja tavallisessa opetuksessa olleiden oppilaiden asenteissa englannin kieltä kohtaan oli. Tutkimuksen aineisto kerättiin alakoulun 6.-luokkalaisilta (N=48) lyhyen kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat, että eroja todellakin löytyi. CLIL-opetuksessa olleiden oppilaiden asenteet englantia kohtaan olivat hieman positiivisemmat kuin tavallisessa opetuksessa olleiden. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kielenopetusta suunniteltaessa. Jos oppilaiden asenteet englantia kohtaan ovat tiedossa, voidaan kehittää uusia menetelmiä, jotka innostavat oppilaita entisestään opiskelemaan englantia ja parantavat heidän asenteitaan kieltä kohtaan. Tavallisen opetuksen metodeja voidaan myös parantaa ottamalla mallia CLIL-opetuksen metodeista.  en
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEnglish languageen
dc.subject.otherlanguage attitudesen
dc.subject.othercontent and language integrated learningen
dc.titleAttitudes towards the English language : A comparison between a CLIL class and a regular class
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200905281643
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright