dc.contributor.author | Kokkonen, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2009-05-25T09:23:24Z | |
dc.date.available | 2009-05-25T09:23:24Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20107 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida
luokkansa ja yksittäisten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa
vallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymystä tarkasteltiin fiktiivisten lähteiden kautta,
ja aineistona käytettiin kolmea erilaista datanäytettä, jotka oli julkaistu eri
vuosikymmeninä: Dead Poets Society (Kuolleiden runoilijoiden seura) 1980-luvulla,
Dangerous minds (Levottomat sielut) 1990-luvulla ja Harry Potter and the Order of
Phoenix (Harry Potter ja Feeniksin kilta) 2000-luvun alussa. Tutkielmassa käytettyä
dataa käytettiin taustakirjallisuuden kanssa ensimmäistä kertaa kyseessä olevan
tutkimuskysymyksen analysoimiseen.
Jokaisesta datanäytteestä otettiin kattava määrä esimerkkejä opettajan ja
oppilaan välisistä kommunikaatioista. Näitä esimerkkejä analysoitiin ja tuloksia
vertailtiin keskenään. Analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten opiskelijat
suhtautuvat opettajan kommunikaatioon ja minkälaisia vaikutuksia tällä oli
oppimisen mielekkyyteen sekä oppimisen onnistumiseen. Huomion kohteena oli
myös vertaisryhmien toiminta, eli millainen oppimistilanne oli, kun opettajana oli
kanssaopiskelija eikä koulutettu opettaja. Vertailua tehtäessä kiinnitettiin huomiota
eritoten samankaltaisuuksiin, joita eri datanäytteistä löytyi.
Analyysissa selvisi, että opettajan käyttämällä äänensävyllä oli erittäin suuri
rooli oppimisen mielekkyyteen. Kylmä ja pistävä ääni ei herättänyt oppilaissa halua
suurempaan kommunikointiin oppimistilanteessa. Tämän lisäksi puheen sisältö
vaikutti oppimisessa käytettyyn vuorovaikutukseen, sillä oppilaita alentavasti
puhuttelevien opettajien opetuksessa oli kommunikoinnilla selkeästi pienempi
merkitys kuin opettajien, jotka vitsailivat oppilaiden kanssa ja olivat puheissaan
kannustavia. Huomioitavaa oli myös, että vertaisryhmän antama opetus vaikutti
oppimisilmapiiriin myönteisesti, jos oppilaat saivat itse valita, kuka vertainen heitä
opetti.
Analyysia olisi ollut mahdollisuus selvittää pidemmällekin vaihtelemalla
datanäytteitä, ottamalla enemmän esimerkkejä jokaisesta näytteestä ja käyttämällä
useampia lähteitä. Kirjallisuus ja elokuvateollisuus tarjoavat useita teoksia, joita voisi
käyttää tämän opettajan kommunikoinnin tärkeyden tutkimiseen tässä analyysissa
käytettyjen datanäytteiden lisäksi. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | English teaching | en |
dc.subject.other | English learning | en |
dc.subject.other | Classroom discourse | en |
dc.title | Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905251624 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |