University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema

Thumbnail
View/Open
97.66 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kokkonen, Tiia
Date
2009
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida luokkansa ja yksittäisten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa vallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymystä tarkasteltiin fiktiivisten lähteiden kautta, ja aineistona käytettiin kolmea erilaista datanäytettä, jotka oli julkaistu eri vuosikymmeninä: Dead Poets Society (Kuolleiden runoilijoiden seura) 1980-luvulla, Dangerous minds (Levottomat sielut) 1990-luvulla ja Harry Potter and the Order of Phoenix (Harry Potter ja Feeniksin kilta) 2000-luvun alussa. Tutkielmassa käytettyä dataa käytettiin taustakirjallisuuden kanssa ensimmäistä kertaa kyseessä olevan tutkimuskysymyksen analysoimiseen. Jokaisesta datanäytteestä otettiin kattava määrä esimerkkejä opettajan ja oppilaan välisistä kommunikaatioista. Näitä esimerkkejä analysoitiin ja tuloksia vertailtiin keskenään. Analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten opiskelijat suhtautuvat opettajan kommunikaatioon ja minkälaisia vaikutuksia tällä oli oppimisen mielekkyyteen sekä oppimisen onnistumiseen. Huomion kohteena oli myös vertaisryhmien toiminta, eli millainen oppimistilanne oli, kun opettajana oli kanssaopiskelija eikä koulutettu opettaja. Vertailua tehtäessä kiinnitettiin huomiota eritoten samankaltaisuuksiin, joita eri datanäytteistä löytyi. Analyysissa selvisi, että opettajan käyttämällä äänensävyllä oli erittäin suuri rooli oppimisen mielekkyyteen. Kylmä ja pistävä ääni ei herättänyt oppilaissa halua suurempaan kommunikointiin oppimistilanteessa. Tämän lisäksi puheen sisältö vaikutti oppimisessa käytettyyn vuorovaikutukseen, sillä oppilaita alentavasti puhuttelevien opettajien opetuksessa oli kommunikoinnilla selkeästi pienempi merkitys kuin opettajien, jotka vitsailivat oppilaiden kanssa ja olivat puheissaan kannustavia. Huomioitavaa oli myös, että vertaisryhmän antama opetus vaikutti oppimisilmapiiriin myönteisesti, jos oppilaat saivat itse valita, kuka vertainen heitä opetti. Analyysia olisi ollut mahdollisuus selvittää pidemmällekin vaihtelemalla datanäytteitä, ottamalla enemmän esimerkkejä jokaisesta näytteestä ja käyttämällä useampia lähteitä. Kirjallisuus ja elokuvateollisuus tarjoavat useita teoksia, joita voisi käyttää tämän opettajan kommunikoinnin tärkeyden tutkimiseen tässä analyysissa käytettyjen datanäytteiden lisäksi.    ...
Keywords
English teaching English learning Classroom discourse
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905251624

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “I don’t have any idea of what I should know in working life” : the role of English in the profession of a classroom teacher and how teacher training prepares students for working life 

    Kuitunen, Minttumaari (2020)
    Englannin kielellä on Suomessa merkittävä asema yhtenä käytetyimmistä vieraista kielistä ja sitä voisikin siis epävirallisesti kutsua kolmanneksi viralliseksi kieleksi. Lisäksi englanti on vahvasti esillä koulutusjärjestelmässä ...
  • Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students 

    Lehtimäki, Hanna (2019)
    Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ...
  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment 

    Nurmela, Noora; Rissanen, Minna (2016)
    Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän ...
  • Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers 

    Lahtinen, Lauri (2013)
    Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre