dc.contributor.author | Savela, Jarmo | |
dc.date.accessioned | 2009-05-25T09:07:27Z | |
dc.date.available | 2009-05-25T09:07:27Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20103 | |
dc.description.abstract | Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sisältää monia
hyödyllisiä tapoja sekä oppilaille että opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, että
draamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille,
jotka eivät ole draamaa opiskelleet. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli siksi tuoda esiin
draamakasvatuksen hyötyjä englannin opetuksessa opettajille, mutta enimmäkseen tutkia mitä
nykyiset draamalliset tehtävät englannin oppikirjoissa pitävät sisällään. Draamaa ja
draamakasvatusta on tutkittu laajalti, mutta itse draamatehtäviä ei ole suurennuslasin alle
laitettu.
Englannin kieli on hyvin laaja alue tutkittavaksi. Tästä syystä tämä tutkimus pyrki kattamaan
kaiken, mitä draamatehtävät voivat englannin kielen opettamiseen ja oppimiseen tuoda.
Tutkimus koostui deskriptiivisestä analyysista, jolla tutkittiin englannin kielen lukion
oppikirjojen yhdestä sarjasta kolmea kurssikirjaa. Tutkimuksessa otettiin selvää mitä kirjojen
sisältämät draamalliset tehtävät opettivat kielen alueella, mitä muita asioita ne opettivat, millä
tavoilla ne edistivät opetusta ja oliko niissä jotain parannettavaa.
Tulokset osoittivat, että tehtävät opettivat enimmäkseen yleisesti kommunikaatiota, mutta
paikoin myös tarkemmin jotain kommunikaation osaa. Vähemmän niissä opetettiin sosiaalisia
taitoja ja kulttuurintuntemusta eikä kielioppia opetettu draaman avulla lainkaan. Oppimisen
apuna hyödynnettiin oppilaiden mielikuvitusta, improvisaatiotaitoja, lauseiden toistamista,
oikean elämän tilanteita ja roolissa olemista. Tutkimus osoitti kuitenkin, että roolissa
työskentelyä oli suhteellisen vähän ja minkäänlaiseen keskusteluun tehtävästä opitusta ei
kehotettu työskentelyn jälkeen. Lisätutkimusta kaivataan saadakseen parempi kuva kaikista
draamatehtävistä englannin kielen oppikirjoissa sekä itse draamatehtävien saralla
opetuskokeiluna parannettuina tehtävinä. Myös englannin oppikirjojen tekijöinä tulisi olla
enemmän draamakasvatuksen opettajia.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin ja muiden kielten opetuksessa.
Draamatehtävät tuovat uuden metodin ja kiinnostavaa vaihtelua opettajille sekä oppilaille,
vaikka draamaa ei itse ole opiskellut. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | English teaching | en |
dc.subject.other | drama in education | en |
dc.title | Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905251619 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |