Drama education in English teaching : A study of drama activities in English language schoolbooks
Englannin opetuksessa ja muissakin aineissa draaman kautta opettaminen sisältää monia
hyödyllisiä tapoja sekä oppilaille että opettajille. Nykytilanne on kuitenkin se, että
draamakasvatus ja opettaminen draaman avulla ovat suhteellisen tuntemattomia opettajille,
jotka eivät ole draamaa opiskelleet. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli siksi tuoda esiin
draamakasvatuksen hyötyjä englannin opetuksessa opettajille, mutta enimmäkseen tutkia mitä
nykyiset draamalliset tehtävät englannin oppikirjoissa pitävät sisällään. Draamaa ja
draamakasvatusta on tutkittu laajalti, mutta itse draamatehtäviä ei ole suurennuslasin alle
laitettu.
Englannin kieli on hyvin laaja alue tutkittavaksi. Tästä syystä tämä tutkimus pyrki kattamaan
kaiken, mitä draamatehtävät voivat englannin kielen opettamiseen ja oppimiseen tuoda.
Tutkimus koostui deskriptiivisestä analyysista, jolla tutkittiin englannin kielen lukion
oppikirjojen yhdestä sarjasta kolmea kurssikirjaa. Tutkimuksessa otettiin selvää mitä kirjojen
sisältämät draamalliset tehtävät opettivat kielen alueella, mitä muita asioita ne opettivat, millä
tavoilla ne edistivät opetusta ja oliko niissä jotain parannettavaa.
Tulokset osoittivat, että tehtävät opettivat enimmäkseen yleisesti kommunikaatiota, mutta
paikoin myös tarkemmin jotain kommunikaation osaa. Vähemmän niissä opetettiin sosiaalisia
taitoja ja kulttuurintuntemusta eikä kielioppia opetettu draaman avulla lainkaan. Oppimisen
apuna hyödynnettiin oppilaiden mielikuvitusta, improvisaatiotaitoja, lauseiden toistamista,
oikean elämän tilanteita ja roolissa olemista. Tutkimus osoitti kuitenkin, että roolissa
työskentelyä oli suhteellisen vähän ja minkäänlaiseen keskusteluun tehtävästä opitusta ei
kehotettu työskentelyn jälkeen. Lisätutkimusta kaivataan saadakseen parempi kuva kaikista
draamatehtävistä englannin kielen oppikirjoissa sekä itse draamatehtävien saralla
opetuskokeiluna parannettuina tehtävinä. Myös englannin oppikirjojen tekijöinä tulisi olla
enemmän draamakasvatuksen opettajia.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää englannin ja muiden kielten opetuksessa.
Draamatehtävät tuovat uuden metodin ja kiinnostavaa vaihtelua opettajille sekä oppilaille,
vaikka draamaa ei itse ole opiskellut.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ... -
As much English as possible : A study on two secondary school English teachers language use and the motives behind their language choices
Miettinen, Elisa (2009)Kommunikatiivisen kompetenssin ja suullisen kielitaidon painoarvo vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa on kasvanut viime vuosina, mikä on lisännyt huomiota myös opettajien kielenkäyttöön. Tämän proseminaarit ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.