IT Service CMM soveltaminen pienen ja keskisuuren yrityksen IT-prosessien kehittämisessä
Laakkonen, Ville Oskari
Tietojärjestelmätieteen kandidaatin tutkielma
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009.
Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä suunnittelemattomasti kehittyneet
toimintamallit eivät usein enää riitä yrityksen koon kasvaessa. Tässä
tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuden perusteella kuinka IT Service Capability
Maturity model soveltuu PK-yrityksen IT-prosessien kehittämiseen.
Tällä hetkellä ei ole olemassa selkeää vastausta siihen, missä kasvuvaiheessa
yrityksen kannattaa aloittaa prosessin kehittäminen. IT-prosessien kehittäminen
vaatii yritykseltä erityisesti pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista ennalta
määritettyihin tavoitteisiin. Tutkielmassa havaittiin, että pienet ja keskisuuret
yritykset hyötyvät IT-prosessien kehittämisestä suurten yritysten tavoin. PKyrityksen
ei kuitenkaan kannata heti ottaa heti käyttöön kaikkia IT Service
CMM viitekehyksessä esitettyjä toimintatapoja, vaan sen on valittava
toimintatavoista liiketoimintaa parhaiten tukevat osa-alueet. Viitekehys tarjoaa
viisiportaisen joustavan kehityspolun. Yrityksen noustessa viitekehyksessä
määritellyille korkeammille kypsyystasoille sen tulisi kyetä toteuttamaan
entistä suurempia, vaativampia ja monimutkaisempia asiakasprojekteja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Prosessien hallinta ja prosessien välinen kommunikointi Unix-järjestelmässä
Viitala-Tervonen, Teija (1990) -
Tietojärjestelmät pk-yrityksissä - tehty tutkimus ja kehysmallit
Heikinmäki, Antti (2009)Heikinmäki, Antti Tietojärjestelmätieteen kandidaatintutkielma / Antti Heikinmäki Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 33 s. Kandidaatintutkielma Tutkielmassa käsitellään pk-yrityksistä ja tietojärjestelmistä tehtyjä ... -
Robotiikka sosiaali- ja terveysalan prosessien tehostajana
Alho, Toni (2020)Tutkielma tarkastelee kirjallisuuskatsauksen muodossa, miten robotiikan ja erityisesti palvelurobotiikan tiedetään vaikuttavan sosiaali- ja terveysalan prosesseihin. Tarkastelun aineistona on käytetty ensisijaisesti ... -
Autoregressiivisten prosessien ennustevälien peittotodennäköisyyksien parantaminen
Helske, Jouni (2010) -
ITIL-käytäntöjen soveltaminen IT-palveluissa ja soveltamiseen liittyviä haasteita
Liikkanen, Heini (2008)