dc.contributor.author | Burns, Graham | |
dc.date.accessioned | 2009-05-13T08:43:08Z | |
dc.date.available | 2009-05-13T08:43:08Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20078 | |
dc.description.abstract | Tämä laadullinen tutkimus tuo yhden näkökulman globaaliin keskusteluun siitä ovatko
englantia äidinkielenään puhuvat opettajat, omilla ääntämis- ja kielenkäyttötavoillaan,
tarpeellisia opiskeltaessa englantia vieraana kielenä (EFL). Tutkimus keskittyi suomalaisten
yritysmaailmassa olevien aikuisten mielipiteisiin, käsityksiin ja kokemuksiin englanninkielen
opiskelusta sekä suomalaisten (ei-natiiven) että englantia äidinkielenään puhuvien opettajien
(natiivien) johdolla. Tutkimukseen osallistujat edustivat sekä eri ammattikuntia että eri
maantieteellisiä alueita ympäri Suomea.
Tutkimuksella oli kolme selkeää tavoitetta. Ensiksi tavoitteena oli tutkia, kokivatko osallistujat
saavansa enemmän kilpailuetua yrityksensä englanninkielisten asioiden hoitamiseen
natiivikielenopettajien johdolla. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli selvittää osallistujien
näkemyksiä siitä kuinka hyvin ei-natiivit kielenopettajat pystyivät tarjoamaan tietoa
englanninkieleen liittyvistä kulttuurisista nyansseista. Kolmantena tavoitteena oli selvittää
osallistujien mielipiteitä ja syitä siihen, kumpi opettajaryhmä tarjoaisi parempaa tukea
oppijoiden kielioppi- ja ääntämisongelmiin. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoitujen
kyselylomakkeiden (N=25) ja viiden puoli-strukturoidun henkilöhaastattelun avulla.
Tulokset osoittivat, että osallistujat kokivat saavansa enemmän kilpailuetua englanninkielellä
tapahtuvaan yritystoimintaansa, kun opettajana oli alkuperäiskielenpuhuja. Selvästi
merkityksellisempänä osallistujat kuitenkin kokivat itseluottamuksen kasvamisen, kun opetus
oli tapahtunut natiivikielenopettajan johdolla. Osallistujat kokivat vahvasti, että
alkuperäiskielenpuhujat pystyivät parhaiten tarjoamaan syvempää tietoa englanninkieleen
liittyvistä kulttuurisista nyansseista, mikä koettiin painavimmaksi syyksi hakeutua
natiivikielenopettajan koulutettavaksi. Osallistujien näkemykset siitä kumpi opettajaryhmä
pystyisi paremmin tukemaan opiskelijaa kielioppi- ja ääntämisongelmissa oli varsin selkeä.
Kielioppiongelmissa ei-nativiit kielenopettajat koettiin selkeästi tehokkaampana, koska oppijat
pysyivät vahvistamaan ymmärryksensä kielioppiongelmista omalla äidinkielellään. Sitä vastoin
ääntämiskysymyksissä natiivikielenopettajat koettiin tehokkaampana, sillä vastaajat kokivat
omaavansa vahvan suomalaisaksentin, jota pystyttiin vähentämään toistamalla naiiviopettajien
ääntämistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet suomalaisen yritysmaailman
edustajat kokivat molempien sekä natiivien että ei-natiivien kieltenopettajien tarpeellisuuden
englantia vieraana kielenä opiskeltaessa. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | cultural nuances | en |
dc.subject.other | EFL vs ELF | en |
dc.subject.other | native and non-native speaking teachers | en |
dc.title | Am I Irrelevant? Does the Finnish business community prefer native or non-native speaking English teachers? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905131585 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |