Marimekon tasaraita pukeutumisilmionä
Turunen, A. (2004). Marimekon tasaraita pukeutumisilmionä. J@rgonia, 2 (3), 1-17. Retrieved from http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-20095111565
Julkaistu sarjassa
J@rgoniaTekijät
Päivämäärä
2004Tekijänoikeudet
© Turunen, 2004. Julkaistu Creative Commons Attribution 4.0. International -lisenssillä.
Artikkelissa tarkastellaan yhtä Marimekko-designin tunnetuinta ilmentymää, Tasaraita-paitaa etnologisen pukeutumistutkimuksen näkökulmasta. Marimekko ja Tasaraita edustavat tunnettua ja arvostettua suomalaista designia – Tasaraita jopa siinä määrin, että sitä on kutsuttu jopa ”suomalaisten uudeksi kansanpuvuksi” – mutta millainen osa niillä on suomalaisen pukeutumisen historiassa ja miten Marimekon vaatteiden käyttäjät niitä merkityksellistävät? Aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta Turunen ensin tarkastelee Tasaraitaa suomalaisen 1950–1970-lukujen pukeutumiskulttuurin ja siinä tapahtuneiden muutosten näkökulmasta. Tämän jälkeen hän esittelee keräämänsä haastatteluaineiston pohjalta Marimekon vaatteiden käyttäjien kokemuksia ja tulkintoja Tasaraidasta. Haastattelut avaavat Marimekkoon ja Tasaraitaan uuden näkökulmaan kertomalla, miten eri-ikäiset Marimekon vaatteiden käyttäjät niiden edustaman pukeutumisajattelun kokivat.
Julkaisija
Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-1752-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-305XMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- J@rgonia [293]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Marimekon henki : paikka, tila ja autenttisuus
Rousi, Rebekah (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
Hammar, Noora (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa ... -
Marimekkoihmisiä ja marimekkomuotia : etnologinen tutkimus Marimekosta pukeutumisilmiönä
Turunen, Arja (2002) -
The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry
Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ... -
Mielikuvien analyysi muutamasta tuotenimestä Marimekon Talvimallisto 2020 -kampanjasta
Lehtinen, Saara (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen muutamasta Marimekon tuotenimestä syntyneitä mielikuvia. Erityisenä mielenkiinnonkohteenani on selvittää, millä perustein assosiaatioita luodaan ja onko niiden muodostumiseen yhteneviä linjoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.