University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”I’ll get a scooter if my grades go up” : What motivates Finnish pupils to study English

Thumbnail
View/Open
152.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ainikkamäki, Eeva-Maija |
Garcia, Tanja
Date
2009
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
     Yleisesti tiedostetaan motivaation merkitys kielenoppimisessa. Motivaatio onkin yksi tutkituimmista alueista vieraiden kielten oppimisessa ja opettamisessa. Motivaation rakenne ja syyt vaihtelevat suuresti riippuen kontekstista; eri paikoissa eri aikoina suoritetut tutkimukset antavat hyvin erilaisia tuloksia. Siksi motivaatiota on tärkeätä tutkia jatkuvasti. Tässä tutkimuksessa motivaatio on jaettu kahteen osaan: instrumentaaliseen ja integratiiviseen motivaatioon. Halusimme tutkia, kumpi näistä motivaation osa-alueista vaikuttaa enemmän 9-luokkalaisiin englanninkielen opiskelijoihin. Sen lisäksi halusimme antaa oppilaille mahdollisuuden kertoa omin sanoin, millaisten asioiden he kokevat eniten vaikuttavan englanninkielen opiskelun motivaatioonsa. Koska Suomessa ei ole juurikaan vertailtu erikokoisten kaupunkien välisiä eroja, päätimme tutkia motivaatiota myös tältä osin. Useissa aikaisemmissa tutkimuksissa on huomattu eroja tyttöjen ja poikien motivaation välillä, joten vertasimme lyhyesti myös sukupuolien välisiä mahdollisia eroja. Toteutimme tutkimuksen kahdessa erikokoisessa kaupungissa. Vastaajina oli yhteensä 116 (pienemmässä kaupungissa 56 ja isommassa 60) yläkoulun 9-luokkalaista. Vastaajat olivat siis 15¬ 16-vuotiaita. Kysely toteutettiin 38:lla viisiasteisella Likert-skaala väittämällä sekä kahdella avoimella kysymyksellä. Likert-skaalan väittämät valittiin Clémentin ja muiden vuonna 1994 Unkarissa käyttämästä kyselystä. Tämän lisäksi kirjoitimme muutaman oman väittämän. Tulokset analysoitiin tilastollisesti käyttäen T-testiä. Tulokset osoittivat, että molemmissa kaupungeissa oppilaat olivat enemmän instrumentaalisesti motivoituneita. Tuloksista voi päätellä, että oppilaat ymmärtävät englanninkielen osaamisen arvon sekä tässä hetkessä että tulevaisuuden opintoja ja töitä ajatellen. Kaupunkien välillä oli huomattava ero motivaation tasossa: isomman kaupungin oppilaat olivat molemmissa kategorioissa motivoituneempia kuin pienemmän kaupungin oppilaat. Tyttöjen ja poikien välillä odotettua eroa ei löytynyt, vaan oppilaat olivat lähes yhtä motivoituneita sukupuoleen katsomatta. Tuloksia voidaan soveltaa englanninkielen opetuksessa ja oppilaiden motivoinnissa, sillä ne toivat selkeästi esiin nuoria kiinnostavia ja innostavia asioita. Sisällyttämällä niitä opetukseen voitaisiin varmasti lisätä nuorten mielenkiintoa englanninkielen opiskelua kohtaan.    ...
Keywords
integrative motivation instrumental motivation foreign language learning and teaching
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905071547

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Foreign language learning disabilities : theoretical and practical tools for English teachers in Finnish upper secondary schools 

    Viskari, Katriina (2005)
  • A comparative study of Finnish graduating seniors’motivation to learn English and Swedish 

    Leinonen, Piia (2009)
      Tämän proseminaaritutkimuksen tarkoituksena oli tutkia abiturienttien motivaatiota opiskella englantia ja ruotsia ja vertailla mahdollisia eroja vastaajien motivaatiossa kyseisiä kieliä kohtaan. Tutkimuksessa haluttiin ...
  • Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English 

    Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)
    Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ...
  • The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society 

    Jalava, Inka (2011)
    Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää englannin kielen roolia pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Erityisesti huomiota kiinnitettiin englannin kielen merkitykseen kahdella kotoutumisen osa-alueella: koulutuksessa ja työelämässä. ...
  • From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland 

    Hakkarainen, Tiina (2011)
    Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre