Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSarpo, Ville
dc.date.accessioned2009-04-23T09:57:04Z
dc.date.available2009-04-23T09:57:04Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19945
dc.description.abstractHUMANISTINEN TIEDEKUNTA KIELTEN LAITOS Ville Sarpo ENGLISH AND MARKETING: A study of marketing students English language needs and skills Kandidaatintutkielma Englannin kieli Huhtikuu 2009 22 sivua + 1 liite Jatkuvasti muuttuvassa ja laajenevassa maailmassa viestinnän merkitys kasvaa huomattavasti. Yhteisen äidinkielen löytäminen ei aina ole mahdollista, joten jokin yhteinen kieli tarvitaan helpottamaan kommunikointia. Tällä hetkellä tämä yhteinen kieli on englanti. Englanti on eniten levinnyt kieli maailmassa, joten ei ole suurikaan yllätys, että se on usein se kieli, jolla kommunikoidaan. Markkinointi alana perustuu hyvinkin vahvalti viestintään ja sen onnistuneeseen toteuttamiseen. Englanti on selkeästi yksi vahvimmista, ellei vahvin, kieli myös markkinoinnissa. Monet tärkeimmät tutkimukset ja julkaisut tehdään englannin kielellä. Alalla pärjääminen vaatii hyviä englannin kielen taitoja. Tästä syystä tutkimuksen kohteeksi valitsin markkinoinnin opiskelijat sekä heidän englannin kielen taidot ja arviot kielitaidon tarpeista työelämässä. Viitekehyksenä tälle tutkimukselle toimivat aikaisemmat tutkimukset, joissa aiheena olivat englannin kielen taidot ja tarpeellisuus markkinoinnissa sekä kielitaidon tarve työelämässä eri näkökulmista. Tärkeimpänä lähteenä käytin Kirkkopellon (2007) tutkimusta markkinoinnissa työskentelevien englannin kielen tarpeista. Hänen tutkimuksensa tarjosi oivan vertailukohdan tähän tutkimukseen. Yliopiston tutkintovaatimukset sekä Euroopan Unionin vaikutus otettiin huomioon viitekehyksessä. Kielitaidon arvioinnissa käytettiin yleistä eurooppalaista viitekehystä. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneet täyttivät kyselylomakkeen, jolla selvitettiin osallistujien englannin kielen tarpeita opiskeluissa, heidän englannin kielen taitoaan sekä arviotaan englannin kielen tarpeellisuudesta markkinoinnin työtehtävissä. Tulokset osoittivat, että selkeällä enemmistöllä osallistujista englannin kielen taidot olivat viitekehyksen ylempää keskitasoa tai edistynyttä tasoa. Kirkkopellon tutkimukseen viitaten, tähän tutkimukseen osallistuneet omaavat tarvittavat englannin kielen taidot. Myös osallistujien arviot työtehtävien kielitaidon tasoista olivat verrattavissa aiempiin tutkimuksiin, mainittakoon että arviot olivat hieman korkeammat kuin Kirkkopellon tutkimuksessa ilmi tulleet arviot. On otettava huomioon, että tutkimukseen osallistui verraten pieni määrä vastaajia, 49 kappaletta, joista yli puolet oli markkinoinnin sivuaineopiskelijoita. Jatkotutkimuksia ajatellen tarkempia tuloksia saataisiin jos vastaajien määrä olisi suurempi ja vastaajat olisivat markkinoinnin pääaineopiskelijoita. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimukseen osallistuneet täyttivät kyselylomakkeen, jolla selvitettiin osallistujien englannin kielen tarpeita opiskeluissa, heidän englannin kielen taitoaan sekä arviotaan englannin kielen tarpeellisuudesta markkinoinnin työtehtävissä. Tulokset osoittivat, että selkeällä enemmistöllä osallistujista englannin kielen taidot olivat viitekehyksen ylempää keskitasoa tai edistynyttä tasoa. Kirkkopellon tutkimukseen viitaten, tähän tutkimukseen osallistuneet omaavat tarvittavat englannin kielen taidot. Myös osallistujien arviot työtehtävien kielitaidon tasoista olivat verrattavissa aiempiin tutkimuksiin, mainittakoon että arviot olivat hieman korkeammat kuin Kirkkopellon tutkimuksessa ilmi tulleet arviot. On otettava huomioon, että tutkimukseen osallistui verraten pieni määrä vastaajia, 49 kappaletta, joista yli puolet oli markkinoinnin sivuaineopiskelijoita. Jatkotutkimuksia ajatellen tarkempia tuloksia saataisiin jos vastaajien määrä olisi suurempi ja vastaajat olisivat markkinoinnin pääaineopiskelijoita.    en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherstudentsen
dc.subject.othermarketingen
dc.subject.otherlanguage skillsen
dc.subject.otherlanguage needsen
dc.titleEnglish and marketing : A study of marketing students’ English language needs and skills
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200904231475
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot