Vapaaottelun lajianalyysi ja vapaaottelijan harjoittelun ohjelmointi
Kulmala, Janne. 2006. Vapaaottelun lajianalyysi ja vapaaottelijan harjoittelun ohjelmointi. Seminaarityö. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. Vapaaottelu eli mixed martial arts on viimeisen kymmenen vuoden aikana huiman suosion saavuttanut kamppailu-urheilulaji, jossa yhdistyy monipuolisten pysty- ja mattotekniikoiden käyttö sekä uuden ja vanhan kamppailun ajattelumalli. (Suomen vapaaotteluliitto Ry. 2006) Vapaaottelusta on mahdollista löytää kolme eri vaihetta: 1. Vapaan liikkeen vaihe 2. Sidonta vaihe ja 3. Matto-ottelu vaihe. Vaiheiden olemassaolo jakoi myös ottelijatyypit kolmeen. (Gracie R. ja Danaher J. 2006.) Nykyajan otteluissa pärjää kuitenkin parhaiten hybridiottelijat, jotka hallitsevat monipuolisesti kaikki kolme osaaluetta ja pystyvät hyödyntämään omat vahvuudet ja vastustajan heikkoudet (Fred George 2006). Erityisesti mekaniikan peruslait määrittävät lopullisen onnistumisen tässä lajissa, jossa teknistä onnistumista ei arvostella. Ottelut ovat intervallityyppisiä kuormituksen vaihdellessa maksimaalisesta lähes maksimaaliseen, jolloin energia tuotetaan pääasiassa anaerobisesti. Lajin vaatimien ominaisuuksien valossa menestyvällä vapaaottelijalla on oltava hyvä tekninen osaaminen monessa kamppailulajissa, erinomainen anaerobinen kestävyys, energian käyttökyky sekä palautuvuus, erinomainen räjähtävän voiman tuottokyky sekä hyvä maksimaalinen voima ja kestovoima. Ottelijalle on hyödyksi alhainen rasvaprosentti sekä poikkeuksellinen notkeus. Lisäksi ottelija tarvitsee nopeiden ratkaisujen tekemiseen hyvää koordinaatiokykyä. Harjoittelun tulee olla muiden kamppailulajien tapaan järjestelmällistä ja huolella ohjelmoitua. Ohjelmointi suunnitellaan kilpailujen, tavoitteiden ja mahdollisuuksien mukaan ja siinä huomioidaan ravitsemus, jossa pyritään takaamaan riittävä rakennusaineiden ja energiansaanti. Työn ensimmäinen osa koostuu lajin historiasta, urheilija-analyysistä ja lajianalyysistä, jossa analysoin, mitä vapaaottelu on ja mitkä ovat sille ominaisia piirteitä. Ensimmäisen vaiheen perusteella on toiseen osaan laadittu ohjelmoitu harjoittelusuunnitelma teoreettiselle aloittelevalle henkilölle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Amatöörirugby suomessa, lajianalyysi ja fyysisen harjoittelun ohjelmointi
Mälkiä, Sampo (2007)Sampo Mälkiä 2007. Amatöörirugby Suomessa, lajianalyysi ja fyysisen harjoittelun ohjelmointi. Valmennusopin jatkokurssin seminaarityö, liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 42s. Suomen Rugbyliitto on perustettu ... -
Jääkiekon lajianalyysi ja harjoittelun perusteet
Huovinen, Heikki (2009)Huovinen, Heikki Tuomas 2009. Jääkiekon lajianalyysi ja harjoittelun perusteet. Valmennus- ja testausopin jatkokurssi, Valmentajaseminaari. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 51 s. Tämän työn tarkoituksena oli ... -
Pikajuoksun lajianalyysi ja harjoittelun ohjelmointi
Alasalmi, Janne (2006)Pikajuoksu on yksi eniten harrastettuja yleisurheilulajeja, ja se on myös osana montaa muuta lajia kuten yleisurheilun kenttälajit. Nopeusharjoittelun perusteet on siis hyvä hallita lajista riippumatta, vaikka eroavaisuuksia ... -
Nuorten jalkapallon lajianalyysi ja poikien B-juniorijoukkueen harjoittelun ohjelmointi yhden vuoden aikana
Lehto, Henri (2006)Lehto, Henri. 2006. Nuorten jalkapallon lajianalyysi ja poikien B-juniorijoukkueen harjoittelun ohjelmointi yhden vuoden aikana. Seminaarityö. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. Jalkapallon suosio maailmalla ... -
Seiväshypyn lajianalyysi ja harjoittelun ohjelmointi
Joutsen, Tero (2007)Joutsen, Tero. 2007. Seiväshypyn lajianalyysi ja harjoittelun ohjelmointi. Valmentajaseminaarityö. Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. Seiväshyppy on yksi yleisurheilun hyppylajeista, jossa tarvitaan erityisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.