Digitaalisen oppimateriaalin standardointi
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Digitaalinen oppimateriaalin tuottamiseen vaikuttavat mm. yleinen teknologinen kehitys,
oppimateriaalia määrittävät standardit ja spesifikaatiot sekä oppimateriaalin tuottajan
taitotieto. Tutkielma käsittelee digitaalisen oppimateriaalin standardointia.
Päätavoitteena on eri standardien ja spesifikaatioiden esittely sekä standardoinnin
nykytilan arvioiminen.
Tutkielma perustuu pääasiallisesti digitaalisen oppimateriaalin standardointia
käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin, pedagogista näkökulmaa ja digitaalisen
oppimateriaalin tuottamista käsittelevään kirjallisuuteen. Standardointihankkeiden
esittelyssä on käytetty pääasiassa hankkeiden kotisivuilla esitettyjä tietoja.
Digitaalista oppimateriaalia tarkastellaan opettajan näkökulmasta. Aihealuetta on rajattu
standardointihankkeiden osalta siten, että tutkielmassa esitellään globaalin,
kansainvälisen ja kansallisen tason standardointia.
Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että digitaalisen oppimateriaalin standardointiin
osallistuu useita eri tasolla toimivia hankkeita ja että standardointi on kohdistunut
voimakkaimmin lähinnä oppisisältöjen metatietojen määrittämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Elektroninen neuvottelu digitaalisen oppimateriaalin liiketoimintaverkostoissa
Arasmaa, Mikko (2008) -
Digitaalisen oppimateriaalin suojaaminen yritysten välisessä liiketoiminnassa
Järvi, Jarmo (2004) -
Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
Perälä, Pirita (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista on laadukas oppimateriaali, miten oppimateriaalin laatua voidaan arvioida ja miten opettaja arvioi oppimateriaalin laatua. Tutkimus toteutettiin kehittämis ... -
Opiskeluvalmiuksia tukevan digitaalisen sisällön kehittäminen tieto- ja viestintätekniikan opetukseen ammatillisessa koulutuksessa
Kakko, Heikki (2024)Tutkimukset osoittavat, että Suomessa on huomattava määrä työssäkäyviä aikuisia, joiden tieto- ja viestintätekniikan (TVT) taidot ovat puutteelliset. Koulutuksen rooli on avainasemassa näiden taitojen kehittämisessä ja ... -
Sosiaalipalveluiden käyttäjien digitaalisen teknologian omaksuminen ja käyttö digitaalisen kuilun näkökulmasta
Zhidkikh, Anna (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaalipalveluiden käyttäjien arjessa ilmenevää digitaalista kuilua. Tavoitteena oli tuoda esiin, missä määrin ja missä tilanteissa asiakkaat olisivat valmiita hoitamaan sosiaalipalveluihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.