Verkkokaupan omaksuminen
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Tässä tutkielmassa käsitellään verkkokaupan omaksumista. Tutkielman tarkoituksena
on hakea vastuksia kysymyksiin, kuinka verkkokauppa omaksutaan ja
mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Verkkokaupan omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden
tunnistaminen on tärkeää, kun halutaan tietää, kuinka kuluttajat
omaksuvat verkkokaupat.
Verkkokaupan omaksumiseen on perehdytty alan kirjallisuuden ja tutkimusten
perusteella. Tutkielmassa muodostetaan kokonaiskuva verkkokauppojen
omaksumisesta aiempien tutkimusten ja omaksumisteorioiden avulla.
Verkkokaupan käyttö on laajentunut viime vuosina voimakkaasti. Tutkimuksessa
perehdytään tarkemmin niihin tekijöihin, jotka ovat mahdollistaneet
verkkokaupan käytön laajentumisen kuluttajien keskuudessa. Keskeisimmin
kuluttajien päätökseen, hyväksyä tai hylätä verkkokauppa, vaikuttavat tehdyt
havainnot. Havainnoidessaan verkkokauppaa kuluttaja arvioi tekijöitä, joita
ovat muun muassa hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, luottamus ja yhteensopivuus
käyttötarkoituksen kanssa. Tekijöiden perusteella tehdyt arviot vaikuttavat
kuluttajan omaksumisprosessin etenemiseen ja näin ollen muodostaa koko
verkkokaupan omaksumisprosessin ytimen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiilimaksamisen omaksuminen maksun vastaanottajan näkökulmasta
Kivi, Mikaela (2019)Perinteinen käteismaksaminen on saanut viime vuosina rinnalleen uudeksi haastajaksi mobiilimaksamisen. Tästä uudesta maksumenetelmästä on ennustettu tulevaisuudessa jopa koko käteismaksamisen korvaajaa. Mobiilimaksamisen ... -
Innovaation omaksuminen sähköisessä näköislehdessä : haastattelututkimus paikallislehtiympäristössä
Summanen, Antti (2014)Mediatoimiala on ollut nopean muutoksen kohteena vuosituhannen vaihteesta alkaen. Sähköisten medioiden myötä uusia innovaatioita syntyy ja kuolee nopeasti. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sähköisen näköislehden omaksumista ... -
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
Räisänen, Jaana (2018)Digitalisaatio tuo yrityksille hyötyjä, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii digitaalisten innovaatioiden omaksumista ja leviämistä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, millä tavoin muutosta tukeva organisaatio voi ... -
Mobiilimaksamisen omaksuminen
Talviaho, Henri (2019)Tämän kirjallisuuskatsauksena tehtävän kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää syitä mobiilimaksamisen omaksumiselle. Mobiilimaksaminen yleistyy nykypäivänä kovenevaa vauhtia – Kiinassa mobiilimaksamisen voidaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.