Faces in the looking glass: EFL and CLIL-students as English speakers
Tämän laadullisen proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja vertailla lukion kolmasluokkalaisten, englantia vieraana kielenä opiskelevien (EFL) sekä vieraskielistä opetusta (CLIL) saavien opiskelijoiden, kokemuksia ja näkemyksiä itsestään englannin kielen puhujina. Tutkimukseen osallistui kaksi EFL-opiskelijaa ja kaksi CLIL-opiskelijaa, joita kutakin haastateltiin avoimien, opiskelijoiden käsityksiä kartoittavien kysymysten avulla. Haastattelut toteutettiin suomen kielellä ja nauhoitettiin analyysia varten. Analyysi- ja käsittelyosuudessa tarkasteltiin vastauksissa esille nousseita teemoja, joita olivat yleiskäsitys omasta suullisesta englannin kielen taidosta, kyky ilmaista itseä englanniksi, ominaispiirteet englannin puhujana, virheet puheessa, päämäärät englannin puhujana sekä englannin kielen vaikutus identiteettiin.
Tutkielman viitekehyksenä käytettiin määritelmiä ja aiempaa tutkimusta EFL- ja CLIL-opetuksesta sekä suullisesta kielitaidosta ja oppijaidentiteetistä. Englanti vieraana kielenä (EFL) viittaa perinteiseen vieraan kielen opetukseen, jossa englannin kieli on pääasiallinen tarkastelun ja opetuksen kohde. Vieraskielisessä opetuksessa (CLIL) sen sijaan englannin kieli toimii opetuksen ja oppimisen välineenä muita aineita opiskeltaessa. Vieraskielisen opetuksessa tavoitteena on siis samanaikaisesti mahdollistaa sekä vieraan kielen että opetettavan aineen sisällön oppiminen. Aiempien tutkimustulosten linjan mukaisesti tähänkin tutkimukseen osallistuneet EFL-opiskelijat osoittautuivat epävarmoiksi, kun taas CLIL-opiskelijat varmoiksi ja sujuviksi englannin puhujiksi. EFL-opiskelijat eivät myöskään nähneet englannin kielen olevan suuresti kytköksissä heidän identiteettiinsä, kun taas CLIL-opiskelijat arvioivat sillä olevan suuren vaikutuksen heidän identiteettinsä kehitykseen. Yleisesti ottaen CLIL-opiskelijoilla näytti olevan läheisempi ja tarkemmin määritelty suhde englannin kieleen sekä positiivisemmat käsitykset itsestään suhteessa siihen kuin EFL-opiskelijoilla.
Koska tässä tutkielmassa haastateltavia oli vain neljä, tuloksia ei voitu yleistää koskemaan kaikkia EFL- ja CLIL-opiskelijoita. Tarvetta olisikin jatkotutkimukselle, jossa kerättäisiin laajempi aineisto. Näin voitaisiin tehdä luotettavampia johtopäätöksiä englantia vieraana kielenä opiskelevien sekä vieraskielistä opetusta saavien opiskelijoiden näkemyksistä itsestään englannin puhujina.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Striving for mutual understanding : native English speakers' views on speech modifications in intercultural encounters
Keto, Kerttu (2016)”Foreigner talk” -nimistä ilmiötä on aikaisemmin tutkittu melko laajaltikin eri näkökulmien kautta. Suurin osa tutkimuksesta on tehty 1980-luvulla, jonka jälkeen termin käyttö näyttää hiljalleen vähentyneen. ”Foreigner ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
"Yesterday I met the biggest ice cream and drinked the biggest coke of my life" : are there differences in the competence of English grammar between CLIL students and non-CLIL students?
Mäkinen, Mirva (2010)CLIL (Content and Language Integrated Learning) opetusmenetelmässä oppilaiden vieraan kielen kehityksen on huomattu olevan nopeampaa kuin ei-CLIL oppilaiden. Vieraan kielen käyttö opetuksessa tarkoittaa, että vieras kieli ... -
Are you ready to encounter foreign patients with infectious diseases? : developing nursing students’ language skills through educational co-creation
Myréen, Sari (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)An educational co-creation project can provide valuable information about the current needs in working life and engage students in a meaningful way thus promoting their learning outcomes significantly. The nursing students ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ...