Game understanding and game performance in badminton : development and validation of assessment instruments and their application to games teaching and coaching
Julkaistu sarjassa
Studies in Sport, Physical Education and HealthTekijät
Päivämäärä
2001Oppiaine
LiikuntapedagogiikkaHyväksi pelaajaksi tuleminen vaatii hyvien fyysisten ja taidollisten ominaisuuksien lisäksi myös hyviä kognitiivisia taitoja. Suomessa pelien tutkiminen, valmentaminen ja opettaminen on kuitenkin keskittynyt pääasiassa taitojen ja fyysisten ominaisuuksien kehittämiseen. Pelikäsityksen kehittäminen ja ratkaisuntekoon liittyvät seikat ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Näin sanoo pelikäsitystä tutkinut ja pelianalyysia väitöskirjatyössään kehittänyt Minna Blomqvist, itse aikoinaan monivuotinen squashin maajoukkuepelaaja, joka oli maailman ranking-listallakin parhaimmillaan 30 parhaan joukossa. Tutkimuksen kohteeksi valittu sulkapallo on malliesimerkki pelistä, jossa pelaajan sekä kognitiiviset että taidolliset vaatimukset ovat korkeat. Yhden sulkapallopelin aikana pelaajat tekevät satoja ratkaisuja nopeasti ja tarkasti. Toisaalta sulkapallo ja sen viitepelit ovat mailapelien joukosta hyviä pelejä myös aloittelijoille, sillä välineenhallinta (kevyt maila ja hidas pallo) sekä sääntöjen ja perustaktiikan ymmärtäminen ovat suhteellisen helppoja.
...
Previous research in game settings in Finland has mainly focused on perfecting the technical aspects of game performance, whereas studying and developing game understanding as well as the teaching of games has gained far less attention. Therefore, the primary purpose of the present study was first to develop two valid assessment instruments to evaluate game understanding and game performance in badminton, and second, to apply the developed instruments to different age and experience levels. The third purpose was to set up an intervention study in order to study the effects of two types of instruction on game understanding and game performance of physical education students. The participants in these studies were primary and secondary school children at different age levels (9, 12 and 14 years of age), junior badminton players (14 years of age) and physical education students in a teacher-training program. Multiple measures of knowledge, game understanding, skill and game performance were used to evaluate the various aspects of game performance. The results of the first and second validation studies show that the instruments developed for the purposes of this project have shown themselves to be valid indicators of game performance. The third study, comparing experts and novices, clearly showed that skill, game play and cognitive components all differentiated experts from novices. The findings of the fourth study revealed that the strategy-oriented group, receiving skill instruction and video-based strategy instruction, was able to improve its badminton knowledge, game understanding and serving skill, whereas the traditional group, receiving only skill instruction, only improved its badminton serving skill. In all, the findings of this study further confirmed the importance of cognitive abilities in game performance and suggest that the teaching of games should be reconsidered in order to produce both skillful and intelligent players.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
951-39-1348-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
0356-1070Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3579]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Investigating applicability of ratings of indicators of the CLASS Pre-K instrument
Pakarinen, Eija; Malmberg, Lars-Erik; Poikkeus, Anna-Maija; Siekkinen, Martti; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, 2023)When classroom observations are increasingly used for accountability and evaluation purposes, a deeper understanding of the psychometric properties of such measurement tools is needed. The present study took a unique ... -
Assessing (for) Understanding in the CLIL Classroom
Leontjev, Dmitri; Jakonen, Teppo; Skinnari, Kristiina (Springer International Publishing, 2020)In this chapter, we conceptualise CLIL assessment as a dialogic activity in which teachers and learners share the responsibility for building learners’ understanding of subject-specific issues. We illustrate such a ... -
Developing a globalization competence assessment framework and its application to Finnish and Japanese higher education
Stén, Tiia (2013)Nykyajan kansainvälistyvä maailma luo uusia vaatimuksia valmistuneille ja ammattilaisille tietojärjestelmätieteen (TJT) alalla. Monikulttuurisessa ja hajautetussa ympäristössä työskentelystä on tullut arkipäivää, joten ... -
Luovuuden merkitys palloilulajien pelitilanteissa : pelitilanneluovuus osana valmennusfilosofiaa
Lehto, Antti (2024)Aim of the study was to investigate coaches understanding of creativity in team ball sports (TBS) context. The coaches were asked how they see creativity in TBS, how it should be taken into account in daily coaching ... -
At the Intersection of Instrumentalism, Understanding, and Critique : Reflections on Development Research on Citizenship in Uganda
Alava, Henni; Kontinen, Tiina (Nordic Africa Research Network, 2022)This special issue showcases four analyses of lived citizenship in Uganda – a country previously known as a donor darling but, recently, better known for its steady slide towards authoritarian rule (Ssentongo 2021, Tapscott ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.