dc.contributor.author | Meronen, Auli | |
dc.date.accessioned | 2008-01-09T12:57:17Z | |
dc.date.available | 2008-01-09T12:57:17Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.isbn | 951-39-1719-3 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:923889 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13371 | |
dc.description.abstract | Viittomakielisten kehitykselliset kielen häiriöt ovat tutkittavissa sopivilla menetelmillä, Auli Meronen toteaa. Viittomakielisten ja puhuttua kieltä käyttävien kielen vaikeudet muistuttavatkin toisiaan, vaikka uraauurtavan väitöstutkimuksen perusteella ei vielä voida määritellä viittomakielen kehityksellistä häiriötä tarkemmin. Väitöskirjassa on keskitytty kehityksellisiin kielen häiriöihin, joilla tarkoitetaan keskushermoston rakenteen ja toiminnan kehityksen häiriötä, joka hidastaa ja vaikeuttaa kielen omaksumista. Kehityksellisessä kielenhäiriössä kielen vaikeus voi olla laaja tai rajoittua jollekin tietylle alueelle kuten nimeämiseen. Kielelliseen häiriöön voivat liittyä myös käden motoriset ongelmat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, selittävätkö sarjallinen nimeäminen ja käden motoriset sarjat myös viittomakielen taitoja. Tutkimustuloksista havaittiin, että sujuvilla viittojilla varhainen kielen kehitys oli ollut yleensä ongelmatonta. Varhaiseen kielen kehitykseen ovat yhteydessä hyvin monet yksilölliset ja sosiaaliset seikat, kuten varhainen kuurouden havaitseminen ja lapsen mahdollisuudet viittomakieliseen vuorovaikutukseen. | fi |
dc.description.abstract | In the present study deafchildren’s individual learning differences in sign language arediscussed. The study was conducted in two sections. The first sectionassesses the association between sign language and serial rapid naming,hands’ motor skills and the fluency in early language development, and thesecond section identifies the connections between serial naming and age,motor skills and early language development. Eighty-five Finnish deafstudents (43 boys and 42 girls) aged 5–15 years were investigated. Thefirst language of the children was sign language. The data were collectedby tests and questionnaires. The motor ability tests were selected from theChildren’s Neuropsychological Test (NEPSY) and naming wasassessed by the Rapid Serial Naming Test. The language acquisition andabilities of students were asked from the parents and teachers of thestudents.The results demonstrated theeffect of early language abilities and serial hand movements in signlanguage abilities. Other motor skills and serial naming also hadsignificant connections with sign language abilities. Rapid serial namingis quite similar to sign language compared with spoken language. Themost important variables associated with serial naming were age and motorskills. The study results indicatedgreat heterogeneity among poor sign language users. The majority ofchildren with poor sign language skills had difficulties in more than onetask. The consistence of the results in learning studies in spokenlanguages indicates learning disorders in deaf children are notnecessarily different compared with hearing children. The results suggestthat the developmental learning disabilities of deaf children aredetectable and thus the children with learning difficulties may have the support they need. This study is a pilotinvestigation for further studies in developmental learning disabilities indeaf students. | en |
dc.format.extent | 110 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Jyväskylä studies in education, psychology and social research | |
dc.relation.isversionof | Myös painettuna. | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Viittomakielen omaksumisen yksilölliset tekijät | |
dc.type | doctoral thesis | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:951-39-1719-3 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |
dc.relation.issn | 0075-4625 | |
dc.relation.numberinseries | 235 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | doctoralThesis | |
dc.subject.yso | viittomakieli | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kuurot | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | kielellinen kehitys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |