Kirjoittamispeli : luovan kirjoittamisen pelillistäminen
Tiivistelmä – Abstract
Tutkielmani on monimuotogradu, jossa selvitän pelillistämisen mahdollisuuksia tukea luovan kirjoittamisen prosessia. Työssäni tutkin, miten pelillisillä elementeillä voi edistää luovan kirjoittamisen prosessia ja miten näiden kahden yhdistäminen on perusteltua teorioiden valossa. Tutkielmaani kuuluu työnäytteenä pelikäsikirjoitus, jonka avulla pyrin osoittamaan kirjoittamisen ja pelien yhteyksiä käytännössä. Tarkastelen pelillisyyttä ja pelikäsikirjoitustani kirjoittajan ja kirjoittamisen ohjaajan näkökulmasta.
Käsittelen kirjoittamista luovana prosessina, joka on jaettavissa vaiheisiin. Pelikäsikirjoitukseni analyysin olen jakanut kappaleisiin Todd Lubbartin esittelemien reflektion, tuottamisen ja tulkitsemisen vaiheiden mukaan. Sisällytän reflektioon muiden kuvaamia kirjoittamisen aloittamisen prosessivaiheita, kuten Csikszentmihalyin ongelmanratkaisun valmistautuminen, haudonta, oivaltaminen ja arviointi. Tuottamisen vaiheeseen taas sisällytän Csikszentmihalyin työstämisen vaiheen ja flow-kokemuksen sekä erilaiset luovan kirjoittamisen ongelmat.
Nostan tutkielmassani esille luovan kirjoittamisen esteitä ja ongelmia sekä tarkastelen näitä suhteessa pelillistämisen hyötyihin. Erityisesti kirjoittamisen pulmista kärsiviä kirjoittajia voi edesauttaa leikillinen digitaalinen kirjoitusympäristö.
Peleillä on taloudellisesti, kulttuurisesti ja taiteellisesti koko ajan suurempi rooli yhteiskunnassamme. Pelillisyyden, eli peleille tyypillisten elementtien käyttö tyypillisesti ei-pelillisissä konteksteissa, hyödyt on huomattu aikaa sitten kasvatuksen saralla esim. opetuspeleissä. Pelillistämistä käytetään nykyään kuitenkin mitä erilaisimmissa yhteyksissä ja sen tutkimusta kehitetään jatkuvasti. Erittelen työni kannalta keskeisiä pelillisiä elementtejä ja peleihin liittyviä positiivisia tunteita flow-teorian, perushaluihin vaikuttamisen ja LeBlancin luomien mielihyvän kategorioiden valossa.
Pelikäsikirjoitukseni on monin osin puutteellinen pelisuunnitteludokumenttina, mutta siitä nousseet näkökulmat luovan kirjoittamisen prosessiin ovat mielestäni arvokkaita. Pelien palkitsevuus, tapa pilkkoa haasteet palasiin ja niihin eläytyminen voivat edesauttaa kirjoittamista. Pelimaailmalla on mahdollista ohjata kirjoittajaa havainnoimaan ympäristöä. Toisaalta tutkimuksessani nousee esille pelien oma narratiivi ja sen vaikutus pelaaja-kirjoittajan teksteihin.
...
Muu nimeke
Luovan kirjoittamisen pelillistäminenMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisesta
Aaltonen, Pihka (2021)Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi ... -
Häiriö kirjoittamisen tilassa : luovan kirjoittajan henkiset esteet ja niiden käsitteleminen
Peltonen, Sirpa (2003) -
Kolme kirjoittamisen polkua ensimmäisellä luokka
Kauppinen, Riina; Pöppönen, Salla (2002) -
Kirjailijana ja luovan kirjoittamisen ohjaajana - oppeja omista kokemuksista : kirjoittamistaitojen oppimisen reflektiivistä tarkastelua eri kirjailijapositioissa
Repo, Niina (2010)Työ on reflektoiva tutkimus kirjojen kirjoittamisesta, kirjoittamisen oppimisesta ja ohjaamisesta. Työn tavoitteena on kuvata ja ymmärtää kehityskaartani kirjailijana. Tutkin yksin ja yhdessä tekemieni kirjojen tekoprosessien ... -
Erään luovan tietokirjan synty : autoetnografinen tutkimus tekstin synnyttämisestä
Leino, Maarit (2023)Kandidaatintutkielmassa tutkitaan erään luovan tietokirjan käsikirjoituksen taiteellista syntyprosessia. Vuosikymmenet olen katsonut työelämää kvantitatiivisesta ja luonnontieteellisestä näkökulmasta. Siksi ajatus oman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.