Kirjallinen teksti ja keskustelijoiden oikeudet : episteemisten ja deonttisten oikeuksien ilmeneminen esimiehen ja alaisen välisissä kehityskeskusteluissa
Mikkola, P. (2015). Kirjallinen teksti ja keskustelijoiden oikeudet : episteemisten ja deonttisten oikeuksien ilmeneminen esimiehen ja alaisen välisissä kehityskeskusteluissa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2015, 2015, 75-106. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaAuthors
Date
2015Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Vuorovaikutuksen tutkijat ovat viime vuosina kiinnittäneet huomiota erilaisten
kirjallisten dokumenttien, kuten lomakkeiden, ohjeiden, pöytäkirjojen, karttojen
ja suunnitelmien merkitykseen ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Myös tämä tutkimus tarkastelee yhtä ammatillista vuorovaikutustilannetta,
kehityskeskustelua, jossa kirjallinen dokumentti, kehityskeskustelulomake,
on keskeisessä roolissa. Tutkimus selvittää alaisten keskustelulomakkeeseen
esitäyttämien tekstien käyttöä vuorovaikutuksen resurssina kuudessa videokuvatussa
kehityskeskustelussa. Keskustelut ovat lähtöisin suomalaisesta julkisen
sektorin organisaatiosta.
Tutkimuksen tavoitteena on vastata kahteen kysymykseen: yhtäältä siihen,
millaisia merkityksiä alaisten keskustelulomakkeeseen esitäyttämille teksteille
annetaan kehityskeskusteluissa ja toisaalta siihen, millaisiin episteemisiin ja
deonttisiin oikeuksiin esimies ja alainen nojautuvat esitäytettyä tekstiä käsitellessään.
Tutkimus osoittaa, että silloin, kun tarkastellaan esitäytetyn tekstin
asiasisältöä, keskustelijat pitävät alaista episteemisenä auktoriteettina tekstin
käsittelyssä. Alainen voi käyttää esitäytettyä tekstiä kahdella tavalla vuorovaikutuksen
resurssina: asiantuntijaidentiteettinsä osoittamiseen ja keskustelunaiheiden
esille ottamiseen. Esimies voi puolestaan asemoida alaisen selitysvelvolliseksi
esittämällä alaiselle esitäytettyä tekstiä koskevia kysymyksiä.
Silloin kun keskustelijat neuvottelevat esitäytetyn tekstin muokkaamisesta,
esimiehellä on institutionaalisen asemansa vuoksi oikeus tehdä tekstiä koskevia
korjausehdotuksia. Ehdotukset on kuitenkin muotoiltu hienovaraisesti,
alaisen episteemiset oikeudet säilyttäen. Molemmat keskustelijat ottavat siis
puheessaan huomioon alaisen erityisaseman esitäytetyn tekstin kirjoittajana
ja asiantuntijana. Tutkimuksen taustateorian muodostaa keskustelunanalyysi.
...
Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- Prologi [159]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Valta esimies-alaissuhteessa : kirjallisuuskatsaus valtaan esimiehen ja alaisen vuorovaikutuksessa
Moilanen, Noora (2014) -
Esimiehen ja alaisen välinen palaute asiantuntijaorganisaatiossa
Roos-Cabrera, Inkeri (2002) -
Viranomaisvalvonnan vastuunjaon toteutuminen kunnassa : lasten oikeuksien valvonta lapsiperheiden sosiaalipalveluissa ja lastensuojelussa
Virsula, Taina (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan, kuinka kunnallisen viranomaisvalvonnan vastuunjako toteutuu lapsiperheiden sosiaalipalveluissa ja lastensuojelussa. Tutkielman lähtökohtana on ihmisoikeusperustainen sosiaalityö sekä lapsen ... -
Lasten oikeuksien heikentyminen lastensuojelussa sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuuden näkökulmasta
Kemppainen, Leena (2021)Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus heikentää lapsen oikeuksien toteutumista lastensuojelussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka lapsen mielipiteen selvittäminen ja huomioon ottaminen, ... -
Vankien oikeuksien toteutuminen Suomen vankiloissa : eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisut vankien kanteluista vuosilta 2015–2020
Jutila, Elli (2021)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan vankien oikeuksien toteutumista suomalaisissa vankiloissa. Tutkielman kohteena on vankien tekemät kantelut eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelut kohdistuvat pääosin Rikosseuraamuslaitokseen. ...