”Tääl on joka päivä juhannus” : The Voicen viralliset Kesähitit vuosina 2010–2014 ja niiden representaatio kesästä
The Voice -radiokanava on järjestänyt Virallisen kesähitin äänestyksen vuodesta 2007 asti. Tarkastelen äänestyksen voittaneiden The Voicen virallisten kesähittien sisältämää kesän representaatiota. Äänestyksen voittajat saavat osakseen paljon huomiota ja radiosoittoa ainakin The Voice -kanavalla, ja voittajat on sisällytetty kesällä julkaistuille kesähittikokoelmalevyille. Halusin myös selvittää, millainen kuva kesästä syntyy The Voicen kesähittien perusteella. Kesän representaatioita lyriikassa ei ole ennen tutkittu, joten tutkimukselleni on myös olemassa tieteellinen peruste.
Menetelmänä tutkimuksessani käytän diskurssintutkimusta. Diskurssintutkimuksen avulla tarkastelen, millaisen representaation kesähitit antavat kesästä. Kappalekohtaisesta analyysista nousseiden diskurssien avulla muotoilen kesän representaation. Tutkimukseen sisällytin viisi viimeisintä kesähittiä eli voittajat vuosilta 2010–2014. Ensimmäiset kolme voittajaa jätin pois analyysistani: ensimmäisinä vuosina kilpailu on hakenut vielä suuntaansa ja viiden kappaleen tarkempi analysoiminen on tutkimuksen pituuden kannalta mielekkäämpää.
Kappaleista nousi esiin kolme keskeistä diskurssia: ihastumisdiskurssi, alkoholidiskurssi ja kesädiskurssi. Ihastumisdiskurssia aineistossani keskeisesti käsitelleet kaksi kappaletta kertoivat parisuhteen muodostumisesta ja kappaleen miespuhujan naiseen kohdistamasta ihailusta. Kappaleista nousi esiin myös yleisesti kesään liittyvät lämpimät tunteet. Alkoholidiskurssille keskeistä oli juhlimisen ja runsas alkoholin käyttö. Alkoholidiskurssi näkyi selvimmin kahdessa kappaleessa alkoholin käytön hyväksymisenä ja ihannoimisena. Alkoholin käytön haittapuolia myös lähinnä vähäteltiin tai ironisoitiin. Kesädiskurssi ilmeni selkeästi vain yhdessä aineistoni kappaleessa. Kesädiskurssiin sisältyi runsas kesään liittyvä kuvailu ja kaipuu idylliseen kesän viettoon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4998]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Näist ääriviivoist en oo löytäny jalansijaa" : kuulumattomuus Khidin "Maa jota ei ole"-rap-kappaleessa ja Edith Södergranin "Maa jota ei ole"-runossa
Rinta-Pollari, Alma (2018)Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin yhteyksiä ja eroavaisuuksia kahden teoksen välillä käyttäen pääasiallisena pohjana Södergranin ”Maa jota ei ole” -runoa (1925) ja Khidin ”Maa jota ei ole” -musiikkikappaletta (2016). ... -
Vielä voisko vähän uskoo ihmiseen : toivo ja epätoivo ekokriittisen luennan teemoina Jukka Nousiaisen lyriikoissa albumilla Ei Enää Kylmää Eikä Pimeää
Huttu, Elisa (2018)Tutkielmassani tarkastelen Jukka Nousiaisen Ei Enää Kylmää Eikä Pimeää -albumia (2018) ekokriittisestä näkökulmasta. -
”Älyköt kohtelee mua ku omaansa vaik selitän vaan paskaa jonka keksin matkal” : diskursiivinen subjekti rap-artisti Dj Kridlokkin lyriikoissa
Rinta-Pollari, Alma (2020)Rap-musiikki on nykypäivänä suositumpaa ja kuunnellumpaa kuin koskaan, ja siksi sen lyriikat ovat relevantti, ajassaan kiinni oleva tutkimuskohde. Subjekti eli tekstin puhuja on jo räpin alkuajoista asti ollut rap-lyriikan ... -
Uhriutumisen kulttuuri ja kansallismielinen rock-musiikki
Laine-Frigren, Tuomas (Suomen rauhantutkimusyhdistys ry, 2020)Artikkeli tarkastelee populaarimusiikin roolia historiaan viittaavien kollektiivisten traumojen, uhriasemien ja antagonististen kuvastojen tuottajana. Itäisessä Keski-Euroopassa suosittua ’kansallismielistä rock-musiikkia’ ... -
Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
Järventausta, Terho (2020)Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.