Uhriutumisen kulttuuri ja kansallismielinen rock-musiikki
Laine-Frigren, T. (2020). Uhriutumisen kulttuuri ja kansallismielinen rock-musiikki. Kosmopolis, 50(1), 25-43. http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-017367215
Published in
KosmopolisAuthors
Date
2020Copyright
© Laine-Frigren & Suomen rauhantutkimusyhdistys ry, 2020
Artikkeli tarkastelee populaarimusiikin roolia historiaan viittaavien kollektiivisten traumojen, uhriasemien ja antagonististen kuvastojen tuottajana. Itäisessä Keski-Euroopassa suosittua ’kansallismielistä rock-musiikkia’ esimerkkinään käyttäen se tutkii sitä, miten populaarimusiikki sekä siihen liittyvät diskurssit ja sosiaalisen kanssakäymisen muodot tuottavat, kierrättävät ja lujittavat kansakuntakeskeisiin uhriasemiin ja traumoihin perustuvia historian tulkintoja ja näin siirtävät niitä osaksi historiakulttuuria. Empiirinen analyysi perustuu unkarinkielisen rock-lyriikan lähilukuun, Budapestissa kesällä 2018 esitetyn Trianon-rockmusikaalin tulkintaan sekä nationalististen musiikkitoimijoiden julkisiin lausuntoihin ja omaelämäkerrallisiin kirjoituksiin. Artikkelin tematiikka kytkeytyy äärioikeistolaisten poliittisten liikkeiden normalisoitumisen tutkimukseen, mutta myös keskusteluun siitä, miten historiaa itäisen Keski-Euroopan postsosialistisissa maissa käytetään ja miten historia on kulttuurisesti läsnä. Tekijä esittää alustavan hypoteesin laajemmalle tutkimusasetelmalle, jossa populaarimusiikin ja nationalistisen identifikaation suhdetta tarkastellaan tunteiden kautta. Tekijä esittää myös, että kansallismielisen rockin suosiota on mielekästä tarkastella osana laajempaa eurooppalaista muistin politiikkaa, kenties eräänlaisena antagonistisena vastamuistina.
...


Publisher
Suomen rauhantutkimusyhdistys ryISSN Search the Publication Forum
1236-1372Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-017367215Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35370953
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Modernség, progresszió, Ady Endre és az Ady-Rákosi vita : egy konfliktusos eszmetörténeti pozíció természete és következményei
Pál, József, N. (University of Jyväskylä, 2008)This work can be placed on the borderline of literary history and the history of ideas. It aims to position the famous Hungarian poet of the early 20th century, Endre Ady, on the intellectual map of his age, and to point ... -
”Älyköt kohtelee mua ku omaansa vaik selitän vaan paskaa jonka keksin matkal” : diskursiivinen subjekti rap-artisti Dj Kridlokkin lyriikoissa
Rinta-Pollari, Alma (2020)Rap-musiikki on nykypäivänä suositumpaa ja kuunnellumpaa kuin koskaan, ja siksi sen lyriikat ovat relevantti, ajassaan kiinni oleva tutkimuskohde. Subjekti eli tekstin puhuja on jo räpin alkuajoista asti ollut rap-lyriikan ... -
Suomalaisen marssimusiikin lyriikan piirteet toisen maailmansodan aikaisessa marssimusiikissa
Volotinen, Eemi (2020)Toinen maailmansota yleisesti katsottuna on yksi tutkituimmista aihepiireistä tieteellisen historiantutkimuksen alalla. Kuitenkin toisen maailmansodan aikaisesta marssimusiikista, sen musiikillisista piirteistä ja lyriikasta ... -
Unkari unkarilaisille, Eurooppa eurooppalaisille! : miksi Unkari ei halunnut turvapaikanhakijoita vuonna 2015?
Seppälä, Antti (2017)Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Unkarin pääministeri Viktor Orbánin vuonna 2015 pitämien puheiden analyysin kautta Unkarin tiukkana pidetyn maahanmuuttopolitiikan syitä. Tutkielmassa selvitetään, miksi Unkari ...