Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi : osaraportti 1 : laatu- ja kehittämisavustukset ja ylläpitämisluvat

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Markkanen, Martti
dc.contributor.author Lang, Tarja
dc.contributor.author Lillas, Alice
dc.contributor.author Lovio,Maisa
dc.contributor.author Manninen, Jyri
dc.contributor.author Takatalo, Erkki
dc.contributor.author Kamppi, Päivi
dc.contributor.author Pietiläinen, Ville
dc.contributor.author Knubb-Manninen, Gunnel
dc.date.accessioned 2012-10-08T07:24:55Z
dc.date.available 2012-10-08T07:24:55Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.isbn 978-951-39-4650-0
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-4650-0 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/39925
dc.description.abstract Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön Koulutuksen arviointineuvostolle osoittamaan toimeksiantoon. Arviointi raportoidaan kahdessa osassa. Tässä ensimmäisessä osaraportissa arvioidaan kansalaisopistojen laatu- ja kehittämisavustuksia sekä ylläpitämislupia. Raportissa esitetään vastaukset seuraaviin viiteen kysymykseen: 1) Millä tavalla laatu- ja kehittämisavustuksille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet kansalaisopistojen toiminnassa? 2) Millä tavalla laatu- ja kehittämisavustusten ohjeet ja ohjausjärjestelmä ovat toimineet kansalaisopistojen näkökulmasta? 3) Millä tavoin ylläpitämisluvat ohjaavat kansalaisopistojen toimintaa? 4) Miten ylläpitämisluvissa painottuvat lainsäädännön mukaiset koulutustavoitteet ja alueelliset erityistehtävät? 5) Millä tavalla ylläpitämisluvissa ilmaistut tavoitteet ja tehtävät toteutuvat kansalaisopistojen toiminnassa? Kysymyksiin etsittiin vastauksia useilla menetelmillä: Arviointiteemoja koskevista koulutuspoliittisista asiakirjoista, lakiperustasta ja säädöksistä tehtiin sisällönanalyysi. Lisäksi toteutettiin sidosryhmähaastatteluja, kansalaisopistoille osoitettu kysely ja arviointivierailuja.Laatu- ja kehittämisavustusta saaneille kansalaisopistoille avustukset ovat muodostaneet melko tärkeän lisäresurssin olemassa olevan toiminnan kehittämiseen. Sen sijaan uudenlaisia innovaatioita avustukset ovat synnyttäneet vain harvoin. Pienet kansalaisopistot ovat avustusten haussa heikommassa asemassa suuriin kansalaisopistoihin verrattuna. Laatu- ja kehittämisavustusten ohjaus- ja hakuprosessien kriteerit eivät tällä hetkellä ole kaikilta osin läpinäkyviä ja ymmärrettäviä. Avustusjärjestelmän yhteys laadun kehittämiseen on jossain määrin selkiytymätön. Arviointiryhmä esittää laatu- ja kehittämisavustusten säilyttämistä, käsitteellistä selkiyttämistä, innovatiivisuuden lisäämistä ja kehittämistä erillään valtionosuusperusteisesta perusrahoituksesta. Ylläpitämisluvat eivät juuri ohjaa kansalaisopistojen käytännön toimintaa. Ylläpitämisluvissa ilmaistuissa koulutustehtävissä painottuvat lainsäädännölliset tavoitteet, mutta eivät alueelliset erityistehtävät. Ylläpitämisluvissa kuvatut tavoitteet toteutuvat yleisellä tasolla kansalaisopistojen toiminnassa. Arviointiryhmä esittää ylläpitämislupien kehittämistä kaksiosaiseksi siten, että ylläpitämisluvan yleinen osa on samanlainen kaikille hakijoille ja liiteosa sisältää hakijakohtaiset erot. fi
dc.format.extent Verkkojulkaisu (61 s.).
dc.language.iso fin
dc.publisher Koulutuksen arviointineuvosto
dc.publisher Koulutuksen arviointisihteeristö [jakaja]
dc.relation.ispartofseries Koulutuksen arviointineuvoston julkaisuja;1795-0163 ;58.
dc.title Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi : osaraportti 1 : laatu- ja kehittämisavustukset ja ylläpitämisluvat
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-951-39-4650-0
dc.subject.ysa kansalaisopistot
dc.subject.ysa oppilaitokset
dc.subject.ysa ylläpito
dc.subject.ysa luvat
dc.subject.ysa avustukset
dc.subject.ysa vapaa sivistystyö
dc.subject.ysa kehitysohjelmat
dc.subject.kota 516

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record