"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Pynnönen, Johanna
dc.date.accessioned 2012-05-30T16:14:40Z
dc.date.available 2012-05-30T16:14:40Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205301766 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37930
dc.description.abstract Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien avulla. Kielisuihkutus voi olla vain yhden oppitunnin kestävä tuokio tai sitä voidaan järjestää useamman kerran. Sen päätavoitteena on luoda oppilaille positiivinen kuva vieraista kielistä sekä kulttuureista ja motivoida oppilaita kieltenopiskeluun. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, jonka aikana suunnittelin ja toteutin saksan kielen kielisuihkutuksen 1. ja 2. luokkalaisille oppilaille. Pidin kielisuihkutusta yhteensä seitsemän kertaa viikoittain koulupäivän jälkeisenä toimintana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat olivat kielisuihkutuksesta sekä siinä käyttämistäni harjoituksista ja teemoista. Lisäksi tutkin kokivatko he oppivansa saksan kieltä kielisuihkutuksessa ja haluavansa oppia saksan kieltä myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen aineistona ovat kielisuihkutukseen osallistuneiden lasten piirrokset sekä näiden kuvien pohjalta pidetyt ryhmähaastattelut. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden kokemukset kielisuihkutuksesta olivat pääasiassa positiivisia. Erityisesti he pitivät saksankielisistä lauluista sekä harjoituksista, joissa he itse saivat olla aktiivisia. Oppilaat kokivat myös oppineensa saksan kieltä ja suurin osa heistä sanoi haluavansa opiskella sitä lisää tulevaisuudessa. Näiden tulosten pohjalta voi sanoa, että kielisuihkutus voisi olla yksi keino motivoida oppilaita vieraiden kielten opiskeluun, jos siinä käytetyt metodit ja teemat ovat ikäryhmälle sopivia. fi
dc.format.extent 75 s.
dc.language.iso ger
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other kielisuihku
dc.title "Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201205301766
dc.subject.ysa vieraskielinen opetus
dc.subject.ysa kielen oppiminen
dc.subject.ysa koululaiset
dc.subject.ysa saksan kieli
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine saksan kieli ja kulttuuri fi
dc.subject.method Toimintatutkimus
dc.date.updated 2012-05-30T16:14:40Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record