Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Svan, Maria
dc.date.accessioned 2011-12-25T13:30:36Z
dc.date.available 2011-12-25T13:30:36Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122511848 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37141
dc.description.abstract Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia, kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukasvatusmallia, sekä tutkivan opettajan ja oppilaan kokemuksia. Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen. Johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia ei pidä tulkita yleiseksi totuudeksi, vaan tutkijan subjektiiviseksi näkemykseksi. Lauluopettajien koulutuksessa ei anneta kovin paljon tietoa psykologisten seikkojen vaikutuksesta laulutekniikkaan ja opettamiseen. Tutkielma pyrkii tuottamaan tietoa näistä ilmiöistä esimerkkioppilaan vapautumistarinan muodossa. Pro gradussa kuvaamani Wilhelmiinan yhdeksän laulutunnin jakso keväällä 2010 laulua vapauttavine työkaluineen (esimerkiksi improvisaatio ja dialogisuus) edisti hänen laulamistaan. Sekä laulutekniikka, että suhtautuminen omaan laulamiseen vapautui. Tuloksissa tuli esiin myös, että oman opetuksen tutkiminen – käyttöteorian hahmottaminen ja oman opetuksen kriittinen pohtiminen – on hyödyllistä opettajalle.
dc.format.extent 84 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other laulaminen
dc.subject.other laulupedagogiikka
dc.subject.other ääni
dc.subject.other kriittinen pedagogiikka
dc.subject.other itseohjautuvuus
dc.subject.other oppilaslähtöisyys
dc.subject.other psykodynaaminen teoria
dc.subject.other psykofysiologia
dc.subject.other psykologia
dc.subject.other valta
dc.subject.other valtautuminen
dc.subject.other emansipaatio
dc.subject.other kriittinen toimintatutkimus
dc.subject.other kriittinen teoria
dc.title Vapauttava laulupedagogiikka : kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011122511848
dc.subject.ysa laulaminen
dc.subject.ysa laulunopettajat
dc.subject.ysa pedagogiikka
dc.subject.ysa kriittinen pedagogiikka
dc.subject.ysa itseohjautuvuus
dc.subject.ysa psykodynaaminen teoria
dc.subject.ysa psykofysiologia
dc.subject.ysa psykologia
dc.subject.ysa empowerment
dc.subject.ysa emansipaatio
dc.subject.ysa kriittinen teoria
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Musiikin laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Music en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine musiikkikasvatus fi
dc.date.updated 2011-12-25T13:34:35Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record