"Ne on vaihtelevia lukuja" : muuttujat viidesluokkalaisten matematiikassa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Muje, Minna
dc.date.accessioned 2011-05-30T10:30:23Z
dc.date.available 2011-05-30T10:30:23Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011053010936 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/27094
dc.description.abstract Algebran on useissa tutkimuksissa havaittu olevan oppilaille hankala aihe. Kuitenkin sen opettamisesta tavanomaista aiemmin on saatu myönteisiä kokemuksia. Tämä tutkimus selvitti viidesluokkalaisten valmiuksia käsitellä muuttujia matematiikassa. Aiempien tutkimusten mukaan algebran oppimista helpottavia keskeisiä seikkoja ovat muun muassa kyky merkitä muuttuja, käsitys muuttujasta sekä kyky ratkaista muuttujia sisältäviä tehtäviä. Nämä seikat olivat perusta tämän tutkimuksen ongelmille. Lisäksi selvitettiin yleisiä virhetyyppejä, joita esiintyy oppilaiden ratkaistessa muuttujia sisältäviä tehtäviä. Kiinnostuksen kohteena oli myös ohjauksen vaikutus oppilaiden kykyyn käsitellä muuttujia. Tutkimukseen osallistui 62 viidesluokkalaista. Tutkittavat tekivät matemaattista osaamista mittaavan alkutestin, muuttujan merkitsemiskykyä mittaavan testin sekä testin, joka selvitti oppilaiden käsitystä muuttujaa merkitsevästä symbolista ja kykyä ratkaista tuntemattomia lukuja sisältäviä tehtäviä. Lisäksi yhdeksää oppilasta haastateltiin. Aineistoa käsiteltiin sekä laadullisesti että määrällisesti. Tutkimus osoitti, että puolet oppilaista kykenee merkitsemään muuttujan. Kaikilla oppilailla havaittiin olevan käsitys muuttujasta, ja tuntemattomia lukuja sisältävien tehtävien ratkaiseminen sujui tutkituilta hyvin. Oppilailla esiintyi kuitenkin muuttujien käsittelyyn liittyviä virheellisiä käsityksiä. Tutkimus osoitti lisäksi, että tuettuna oppilaat kykenevät korkeatasoisempaan algebralliseen ajatteluun. Tutkimuksen tulokset antavat käsityksen oppilaiden valmiudesta algebralliseen ajatteluun ja auttavat kehittämään algebran opetusta.
dc.format.extent 75 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other matematiikan opettaminen
dc.subject.other algebra
dc.subject.other esialgebra
dc.subject.other muuttuja
dc.title "Ne on vaihtelevia lukuja" : muuttujat viidesluokkalaisten matematiikassa
dc.title.alternative Muuttujat viidesluokkalaisten matematiikassa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011053010936
dc.subject.ysa matematiikka
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa algebra
dc.subject.ysa muuttujat
dc.subject.ysa koululaiset
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Education en
dc.contributor.laitos Opettajankoulutuslaitos fi
dc.contributor.laitos Department of Teacher Education en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine luokanopettajakoulutus fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record