L'intégration de l'éducation au développement durable dans l'enseignement du FLE en Finlande

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Ratava, Paula
dc.date.accessioned 2010-04-22T12:09:55Z
dc.date.available 2010-04-22T12:09:55Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004221553
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/23262
dc.description.abstract Kestävä kehitys on pohja hyvinvoinnillemme ja mahdollistaa tulevienkin sukupolvien hyvän elämän. Asiaan perehtyneille on selvää, että tarvitsemme luonnon tarjoamia tuotteita ja palveluita omaan selviämiseemme, puhumattakaan henkisestä hyvinvoinnistamme. Kaikki eivät sitä kuitenkaan ole sisäistäneet, vaikka nykyään jo opetussuunnitelmat, saati sitten kansainväliset strategiat, velvoittavat kestävän kehityksen kasvatukseen kouluissa ja näin ollen myös kielten opetuksessa ja ranskan oppikirjoissa. Ovatko oppikirjojen tekijät kuitenkaan ottaneet huomioon näitä velvoitteita, jotka jo moraalisesti sitovat niitä noudattamaan? Näkyykö kestävän kehityksen kasvatus ranskan kielen oppikirjoissa, ja jos näkyy niin missä määrin ja millä lailla? Vastatakseni näihin kysymyksiin, tutkin kestävän kehityksen kasvatuksen esiintymistä neljässä ranskan kielen oppikirjasarjassa: Allez, allez viens !, Pont, Sur le vif ja Voilà !. Aloitan tutkielmani esittelemällä peruskäsitteitä, kuten kestävä kehitys, jotka tulee ymmärtää ja kertomalla Unescon ympäristökasvatuksen tavoitteista sekä erilaisista ympäristökasvatuksen malleista. Seuraavassa luvussa erittelen, miksi kestävän kehityksen kasvatusta pitäisi olla myös kielten tunneilla: useiden määräyksien, strategioiden ja lakien takia, biologisista syistä, kuten riippuvuudestamme luontoon, sekä pedagogisista syistä, kuten oppiaineiden integroinnin hyödyistä. Itse analyysiosiossa kerron oppikirjoista löytämieni kestävään kehitykseen liittyvien lauseiden jakaumasta, niin kussakin kirjassa kuin koko kirjasarjassa, sekä jaottelen niitä niiden sisältämien kestävän kehityksen teemojen, kuten ympäristön tila ja luonnonrakkaus, mukaan sekä myös näkökulmien mukaan, jotka poimin ympäristökasvatuksen malleista ja Unescon tavoitteista. Kaiken kaikkiaan kestävän kehityksen erilaiset teemat ovat hyvin katettuina kirjasarjoissa kokonaisuutena, vaikkakin suurin osa niistä jää vain, enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraisen, maininnan tasolle ja monia teemoja jää mainitsematta. Myös teemojen jakautuminen kirjasarjojen kappaleiden kesken on hyvin epätasaista. Kun otetaan huomioon, että kestävän kehityksen tulisi olla koko koulutusjärjestelmän läpäisevä teema, on kyseenalaista, että pääosa kestävän kehityksen kasvatuksesta tapahtuu vain esimerkiksi yhdessä sarjan kirjassa tai kappaleessa, usein vielä kirjasarjan loppupuolella, joihin moni ranskan opiskelijoista ei jatka. Esitänkin tutkielmani loppupuolella parannusehdotuksia, joita kirjan tekijät voisivat ottaa huomioon. Kuten kaikilla kasvatustyössä olevilla, myös oppikirjojen tekijöillä, on suuri vastuu kestävän kehityksen periaatteiden toteuttamisesta ja eteenpäin välittämisestä. On muistettava, että on kyse juuri oppilaiden tulevaisuudesta.
dc.format.extent 77
dc.language.iso fre
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Allez, allez viens!.
dc.subject.other Pont.
dc.subject.other Sur le vif.
dc.subject.other Voilà!.
dc.title L'intégration de l'éducation au développement durable dans l'enseignement du FLE en Finlande
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201004221553
dc.subject.ysa kestävä kehitys
dc.subject.ysa ympäristökasvatus
dc.subject.ysa kielet
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa ranskan kieli
dc.subject.ysa oppikirjat
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine romaaninen filologia fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record