Discourse between teacher and student : The effect of teacher s style of communication on learning environment as viewed in literature and the cinema
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella, kuinka opettajan tapa kommunikoida
luokkansa ja yksittäisten noin 15 18-vuotiaiden oppilaidensa kanssa vaikuttaa
vallitsevaan oppimisilmapiiriin. Kysymystä tarkasteltiin fiktiivisten lähteiden kautta,
ja aineistona käytettiin kolmea erilaista datanäytettä, jotka oli julkaistu eri
vuosikymmeninä: Dead Poets Society (Kuolleiden runoilijoiden seura) 1980-luvulla,
Dangerous minds (Levottomat sielut) 1990-luvulla ja Harry Potter and the Order of
Phoenix (Harry Potter ja Feeniksin kilta) 2000-luvun alussa. Tutkielmassa käytettyä
dataa käytettiin taustakirjallisuuden kanssa ensimmäistä kertaa kyseessä olevan
tutkimuskysymyksen analysoimiseen.
Jokaisesta datanäytteestä otettiin kattava määrä esimerkkejä opettajan ja
oppilaan välisistä kommunikaatioista. Näitä esimerkkejä analysoitiin ja tuloksia
vertailtiin keskenään. Analyysissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten opiskelijat
suhtautuvat opettajan kommunikaatioon ja minkälaisia vaikutuksia tällä oli
oppimisen mielekkyyteen sekä oppimisen onnistumiseen. Huomion kohteena oli
myös vertaisryhmien toiminta, eli millainen oppimistilanne oli, kun opettajana oli
kanssaopiskelija eikä koulutettu opettaja. Vertailua tehtäessä kiinnitettiin huomiota
eritoten samankaltaisuuksiin, joita eri datanäytteistä löytyi.
Analyysissa selvisi, että opettajan käyttämällä äänensävyllä oli erittäin suuri
rooli oppimisen mielekkyyteen. Kylmä ja pistävä ääni ei herättänyt oppilaissa halua
suurempaan kommunikointiin oppimistilanteessa. Tämän lisäksi puheen sisältö
vaikutti oppimisessa käytettyyn vuorovaikutukseen, sillä oppilaita alentavasti
puhuttelevien opettajien opetuksessa oli kommunikoinnilla selkeästi pienempi
merkitys kuin opettajien, jotka vitsailivat oppilaiden kanssa ja olivat puheissaan
kannustavia. Huomioitavaa oli myös, että vertaisryhmän antama opetus vaikutti
oppimisilmapiiriin myönteisesti, jos oppilaat saivat itse valita, kuka vertainen heitä
opetti.
Analyysia olisi ollut mahdollisuus selvittää pidemmällekin vaihtelemalla
datanäytteitä, ottamalla enemmän esimerkkejä jokaisesta näytteestä ja käyttämällä
useampia lähteitä. Kirjallisuus ja elokuvateollisuus tarjoavat useita teoksia, joita voisi
käyttää tämän opettajan kommunikoinnin tärkeyden tutkimiseen tässä analyysissa
käytettyjen datanäytteiden lisäksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I don’t have any idea of what I should know in working life” : the role of English in the profession of a classroom teacher and how teacher training prepares students for working life
Kuitunen, Minttumaari (2020)Englannin kielellä on Suomessa merkittävä asema yhtenä käytetyimmistä vieraista kielistä ja sitä voisikin siis epävirallisesti kutsua kolmanneksi viralliseksi kieleksi. Lisäksi englanti on vahvasti esillä koulutusjärjestelmässä ... -
Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Lehtimäki, Hanna (2019)Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ... -
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
Nurmela, Noora; Rissanen, Minna (2016)Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän ... -
Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
Lahtinen, Lauri (2013)Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.