Käyttäjäkokemuksen muuttuminen puettavan hyvinvointiteknologian pitkäaikaiskäytössä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Puettavan hyvinvointiteknologian suurin hyöty saavutetaan, kun se tulee osaksi käyttäjän elämää. Tämä mahdollistaa omasta hyvinvoinnista oppimi-sen ja käyttäytymismuutokset oman terveyden edistämiseksi. Usein käyttä-jien motivaatio käyttää puettavaa hyvinvointiteknologiaa loppuu kuitenkin jo käytön alkuvaiheessa. Käyttäjäkokemuksen onnistuessa tyydyttämään käyttäjää, lisää se todennäköisyyttä, että teknologian käyttöä halutaan jatkaa. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää miten käyttäjäkokemus muodostui Firstbeat Life -tuotteen yhteydessä ja millaiset tekijät käyttäjäkokemukseen vaikuttivat. Firstbeat Life -tuote koostuu Bodyguard 3 -mittalaitteesta ja siihen linkitetystä Firstbeat Life -mobiilisovelluksesta. Kolmen kuukauden käytön katsottiin edustavan pitkäaikaista käyttöä tämän teknologian kohdalla. Käyt-täjäkokemusta tarkasteltiin hedonisten (mielihyvää tuottavien) ja pragmaat-tisten (käyttöä helpottavien) tekijöiden avulla. Laatutekijöiden onnistumista mitattiin AttrakDiff-mittarilla. Kokonaiskokemusta mitattiin retrospektiivi-sesti kolmen kuukauden käytön jälkeen UX Curve -metodin digitaalisella versiolla iScale. Tämä antoi vastauksen siihen, millaiset tekijät käyttäjäkoke-muksen muodostumiseen ovat vaikuttaneet. Tutkielma toteutettiin kyselytut-kimuksena, jossa osallistujille toimitettiin kysely yhden, kahden ja kolmen kuukauden käytön jälkeen. Kyselyiden vastaukset tuottivat sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Tutkielmassa on analysoitu vain neljän osallistujan vastauksia. Lisäksi kaikki osallistujat eivät vastanneet kaikkiin kyselyihin tai niissä esitettyihin kysymyksiin. Tämä on vaikuttanut merkittävästi tulosten analysointiin ja tulosten luotettavuuteen. Kaikki hedoniset ja pragmaattiset laatutekijät, joita tuloksissa pystyttiin tarkastelemaan, onnistuivat tyydyttä-mään käyttäjiä. Pragmaattisten laatutekijöiden kohdalla oli kuitenkin havait-tavissa laskua käytön edetessä, vaikka niiden tulisi nousta käytön oppimisen myötä. Osallistujat kokivat myös pragmaattisten tekijöiden heikentäneen heidän kokonaiskokemustaan teknologiasta. Hedonisissa laatutekijöissä ei tapahtunut juurikaan muutosta käytön edetessä. Sekä hedoniset että prag-maattiset tekijät nostivat osallistujien kokonaiskokemusta teknologiasta. Suunnittelutyössä tulisi kiinnittää huomiota puettavan hyvinvointiteknologi-an pragmaattisten laatutekijöiden onnistumiseen ja varmistaa suuremmalla otannalla, että tutkielmassa tehdyt havainnot ovat valideja.
Asiasanat: puettava hyvinvointiteknologia, käyttäjäkokemus, hedoninen käyttäjäkokemus, pragmaattinen käyttäjäkokemus, pitkäaikainen käyttäjäkokemus, retrospektiivinen käyttäjäkokemus
...
The greatest benefit of wearable wellness technology is achieved when it becomes part of the user's daily life, as it enables users to learn about their own well-being and make behavioral changes to promote their health. However, user’s motivation to continue using wearable wellness technology often declines early in the usage period. A satisfying user experience increases the likelihood that users will want to continue using the technology. This study aimed to understand how user experience developed with the Firstbeat Life product and what factors influenced it. Firstbeat Life includes the Bodyguard 3 measurement device and a linked Firstbeat Life mobile application. A three-month usage period was considered representative of long-term use in this context. User experience was examined through hedonic (pleasure-inducing) and pragmatic (usability-enhancing) factors. The success of these quality factors was measured using the AttrakDiff scale, while the overall experience was assessed retrospectively after three months using the digital version of the UX Curve method, iScale. This provided insights into factors affecting the formation of user experience. The study was conducted as a survey, with questionnaires distributed after one, two, and three months of use, yielding both quantitative and qualitative data. Only four participants’ responses were fully analyzed, and not all participants answered all questions or all surveys, which significantly impacted the analysis and reliability of results. All hedonic and pragmatic quality attributes that could be examined were found to satisfy users. However, a decline in pragmatic qualities was observed over time, even though these should improve as users become more familiar with the product. Participants also reported that pragmatic elements detracted from their overall experience with the technology, while hedonic attributes remained largely stable. Both hedonic and pragmatic elements contributed positively to participants' overall experience with the technology. Design efforts should focus on ensuring the success of the wearable wellness technology product's pragmatic quality attributes, and a larger sample size is needed to validate these observations.
Keywords: wearable wellness technology, user experience, hedonic user experience, pragmatic user experience, long-term user experience, retrospective user experience
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puettavan hyvinvointiteknologian käytön jatkamiseen vaikuttavat tekijät
Järvinen, Toni (2021)Erilaiset puettavat teknologiat ovat yleistyneet vauhdilla kuluttajien keskuudessa. Mittaamalla ja seuraamalla esimerkiksi käyttäjien fyysistä aktiivisuutta, unta sekä päivittäistä kuormaa puettavat hyvinvointiteknologiat ... -
Hyvinvointiteknologian aiheuttaman IT-addiktion syntyminen ja ilmeneminen käyttäjällä
Kanerva, Teija (2021)Teknologia on kehittynyt räjähdysmäisesti ja levittäytynyt samalla jokaiselle ihmiselämän osa-alueelle. Nykyaikaiset mobiilit älylaitteet mahdollistavat teknologian käytön missä ja milloin tahansa. Informaatioteknologian ... -
Terveys- ja hyvinvointiteknologian sovelluksia ikääntyneiden terveyden edistämisessä ja kustannusvaikuttavien palvelujen kehittämisessä
Kaasalainen, Karoliina; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Puettavan terveysteknologian hyödyntäminen työhyvinvoinnin edistämisessä
Rajala, Minna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin, voidaanko puettavan terveysteknologian avulla edistää työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin edistäminen edesauttaa esimerkiksi työntekijöiden työstä palautumista sekä työn tuottavuutta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.