Englannin ja suomen arvioijien käsityksiä ylimmän tason puhumisen osakokeesta
Kekki, J., Ahola, S., & Neittaanmäki, R. (2024). Englannin ja suomen arvioijien käsityksiä ylimmän tason puhumisen osakokeesta. In T. Leblay, & S. Ahola (Eds.), Yleiset kielitutkinnot 30 vuotta (pp. 112-119). Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2024: 8. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta
Published in
Raportit ja selvityksetDate
2024Copyright
© 2024 Opetushallitus
Artikkelissa tarkastelemme englannin ja suomen ylimmän tason (YKI 5–6~EVK C1–C2) puhumisen osakoetta ja arvioijien käsityksiä osakokeeseen kuuluvista studiokokeesta ja haastattelusta sekä niissä käytettävistä tehtävätyypeistä. YKIn kaltaisissa tutkintojärjestelmissä käytetään tyypillisesti puhumisen taidon testaamisessa joko haastattelua tai studiokoetta, mutta YKIssä ylimmän tason puhumisen osakokeessa on aina ollut nämä molemmat osat: kielistudiossa suoritettava studio-osa ja kasvokkain tapahtuva haastattelu. Vaikka tutkintojärjestelmän jokaisessa tutkintokielessä on käytetty kyseisiä osia jo vuosia testattaessa ylimmän tason puhumisen taitoa, näihin kahteen osaan ja niiden arviointiin liittyvää tutkimusta ei ole tehty viime vuosina. Luoma (1997) vertaili lisensiaatintutkielmassaan studiokokeen ja kasvokkaisen haastattelun eroja. Vaikka otos oli pieni ja vaikka kyse oli keskitasolla tehdystä kokeilusta, Luoman tulosten mukaan osallistujat saivat lievästi parempia taitotasoarvioita haastattelusta kuin studio-osuudesta (1997,114). Toisaalta tutkimuksessa havaittiin, että osioiden taitotasoarvioiden välinen korrelaatio oli melko korkea (0,85), mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että jos osallistuja sai haastattelusta paremman taitotasoarvion, sai hän yleensä studiostakin paremman taitotasoarvion. (Ks. myös Wiggleswort & O’Loughlin 1993; Stansfield ym. 1990.) Artikkelimme aineisto koostuu englannin ja suomen arvioijille lähetetystä kyselystä, jonka avulla kuvaamme, mitä huonoja ja hyviä puolia arvioijien käsitysten mukaan puhumisen osien arviointiin liittyy, miten laajasti heidän mielestään näiden kahden erillisen osan arvioinnissa voidaan soveltaa puhumisen arviointikriteereitä ja miten hyvin studiokoe ja haastattelu mittaavat osallistujien puhumisen taitoa.
...
Publisher
OpetushallitusParent publication ISBN
978-952-13-6967-4Is part of publication
Yleiset kielitutkinnot 30 vuottaISSN Search the Publication Forum
1798-8918Keywords
Original source
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuottaPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244618810
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laadunvarmennus yleisissä kielitutkinnoissa
Ahola, Sari; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija (Opetushallitus, 2024)Yleisten kielitutkintojen (YKI) todistus on monelle tutkintoihin osallistuvalle tärkeä, koska sitä käytetään monissa eri tilanteissa, joissa halutaan osoittaa kielitaitovaatimusten edellyttämä kielitaito. Tällaiset ... -
Ruotsin kielen keskitason tutkinto vuosina 2014–2023 : tutkintoon osallistujien taustat ja kielitaito sekä osallistujajoukon muutokset
Ohranen, Sari; Hirvelä, Tuija (Opetushallitus, 2024)Tässä artikkelissa tarkastelemme ruotsin keskitason tutkinnon osallistujia aikajaksolla 2014–2023. Ajanjaksolla on tapahtunut merkittäviä muutoksia osallistujajoukossa: suomalaisten osallistujien osuus on laskenut huomattavasti ... -
Pohjoissaamen tutkintoon osallistuneet vuosina 2014–2023
Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Opetushallitus, 2024)Artikkelissa kuvaamme, keitä vuosina 2014–2023 yleisten kielitutkintojen pohjoissaamen (myöhemmin pelkkä saame) tutkintoon osallistuneet ovat ja miksi he ovat osallistuneet tutkintoon sekä miten he käyttävät arjessaan ... -
Yleisiin kielitutkintoihin liittyvä tutkimus
Ahola, Sari; Honko, Mari; Huhta, Ari (Opetushallitus, 2024)Kielitaitoa arvioitaessa testiarvioinnissa testattavan taidosta kerätään järjestelmällisesti tietoa, jonka perusteella hänen senhetkisestä kielitaidostaan tehdään päätelmiä. Tällainen järjestelmällinen tiedonkeruu suoritetaan ... -
YKIn osallistujat : keitä ovat suomen kielen keskitason osallistujat ja miten he menestyvät tutkinnoissa?
Hirvelä, Tuija (Opetushallitus, 2024)Tässä artikkelissa keskitytään YKIn edelliseen vuosikymmeneen eli vuosiin 2014–2023. Aikaisemmilta vuosilta YKIn osallistujista on raportoitu mm. Yleiset kielitutkinnot 20 vuotta -julkaisussa (Neittaanmäki & Hirvelä, 2014). ...