Chatbots in Software Release Optimization: Case Study
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
The optimization of software release processes presents a challenge for today’s organizations, especially those using Agile methodologies like the Scaled Agile Framework (SAFe). This thesis investigates the potential of Large Language Model (LLM)--based chatbots in enhancing software release processes within a case organization. Given the growing interest in AI tools such as LLM chatbots, this study investigates a relevant topic. However, the lack of peer-reviewed studies on chatbot applications in software release management highlights the importance of this study. This study aims to explore how an LLM-based chatbot can improve software release processes and identify the key features required for its effective implementation. The study begins with a literature review that examines software release processes through the perspective of Agile methods, release management, and chatbot functionality. The empirical part of the research was conducted within a case organization to determine the software requirements for an LLM-based chatbot. The findings indicate that LLM-based chatbots could optimize software release processes, as they can streamline tasks, automate repetitive actions, and enhance information sharing. However, successful implementation depends on addressing user needs and ensuring smooth integration with existing tools. By applying LLMs, organizations can adopt chatbot solutions without disturbing software release processes.
...
Ohjelmistojen julkaisuprosessien optimointi on haasteellista nykypäivän organisaatioille, erityisesti niille, jotka käyttävät ketteriä menetelmiä, kuten Scaled Agile Frameworkia (SAFe). Tässä tutkielmassa tutkitaan suuriin kielimalleihin (LLM) perustuvien chatbottien potentiaalia ohjelmistojen julkaisuprosessien tehostamisessa case-organisaatiossa. Kun otetaan huomioon kasvava kiinnostus tekoälytyökaluja, kuten LLM-chatbotteja, kohtaan, tämä tutkimus tutkii ajankohtaista aihetta. Vertaisarvioitujen tutkimusten puute chatbottien soveltamisesta ohjelmistojen julkaisunhallinnassa korostaakin tämän tutkimuksen tärkeyttä. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten LLM-pohjainen chatbot voi parantaa ohjelmistojen julkaisuprosesseja, ja tunnistaa sen tehokkaan käyttöönoton edellyttämät keskeiset ominaisuudet. Tutkimus alkaa kirjallisuuskatsauksella, jossa tarkastellaan ohjelmistojen julkaisuprosesseja ketterien menetelmien, julkaisunhallinnan ja chatbotin toiminnallisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin case-organisaatiossa LLM-pohjaisen chatbotin ohjelmistovaatimusten määrittämiseksi. Tulokset osoittavat, että LLM-pohjaiset chatbotit voivat optimoida ohjelmistojulkaisuprosesseja, koska ne pystyvät virtaviivaistamaan tehtäviä, automatisoimaan toistuvia toimintoja ja tehostamaan tiedon jakamista. Onnistunut käyttöönotto riippuu kuitenkin käyttäjien tarpeiden huomioimisesta ja sujuvan integroinnin varmistamisesta olemassa olevien työkalujen kanssa. Soveltamalla LLM:iä organisaatiot voivat ottaa käyttöön chatbot-ratkaisuja häiritsemättä ohjelmistojen julkaisuprosesseja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What makes a (ro)bot smart? : examining the antecedents of perceived intelligence in the context of using physical robots, software robots, and chatbots at work
Makkonen, Markus; Salo, Markus; Pirkkalainen, Henri (Association for Information Systems, 2022)In recent years, the acceptance and use of intelligent robots and other kinds of intelligent systems have begun to gain more and more attention also in information systems research. Here, many studies have found the perceived ... -
Help! Is my Chatbot Falling into the Uncanny Valley? : An Empirical Study of User Experience in Human-Chatbot Interaction
Skjuve, Marita; Haugstveit, Ida Maria; Følstad, Asbjørn; Brandtzaeg, Petter Bae (University of Jyväskylä, 2019)Advances in artificial intelligence strengthen chatbots’ ability to resemble human conversational agents. For some application areas, it may be tempting not to be transparent regarding a conversational agent’s nature as ... -
Natural language processing In chatbot development : how does a chatbot process language?
Heikkilä, Arttu (2020)Chatbotit ovat yleistyvä ratkaisu ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen. Tarve rakentaa ylläpidettäviä ja skaalautuvia keskustelevia ratkaisuja on kasvava, mutta ymmärrys perustavanlaatuisista teknologioista ... -
Chatbot-teknologia : sähköinen kaupankäynti ja asiakaspalvelu
Haavisto, Eero (2015)Tutkimusorganisaatio Gartnerin tutkimuksissa on arvioitu, että vuonna 2020 yli 85 % asiakaspalvelutapahtumista hoituu ilman ihmisen avustusta, jolloin esimerkiksi Yhdysvaltojen 18 miljoonasta myyjästä on jäljellä ... -
Hypothesis of individualism and equality? : cultural representations in American organizational media releases
Niskala, Niina (2012)According to previous research, American cultural values are reflected in the external communication of organizations. This study aimed to explore how cultural features are reflected in a specific American organization’s, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.