Help! Is my Chatbot Falling into the Uncanny Valley? : An Empirical Study of User Experience in Human-Chatbot Interaction
Skjuve, M., Haugstveit, I. M., Følstad, A. & Brandtzaeg, P. B. (2019). Help! Is my Chatbot Falling into the Uncanny Valley? : An Empirical Study of User Experience in Human-Chatbot Interaction. Human Technology, 15 (1), 30–54. doi:10.17011/ht/urn.201902201607
Julkaistu sarjassa
Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT EnvironmentsPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© 2019 Marita Skjuve, Ida Maria Haugstveit, Asbjørn Følstad, & Petter Bae Brandtzaeg,
and the Open Science Centre, University of Jyväskylä
Advances in artificial intelligence strengthen chatbots’ ability to resemble
human conversational agents. For some application areas, it may be tempting not to be
transparent regarding a conversational agent’s nature as chatbot or human. However, the
uncanny valley theory suggests that such lack in transparency may cause uneasy feelings
in the user. In this study, we combined quantitative and qualitative methods to investigate
this issue. First, we used a 2 x 2 experimental research design (n = 28) to investigate
effects of lack in transparency on the perceived pleasantness of the conversation in
addition to perceived human likeness and affinity for the conversational agent. Second, we
conducted an exploratory analysis of qualitative participant reports on these
conversations. We did not find that a lack in transparency negatively affected user
experience, but we identified three factors important to participants’ assessments. The
findings are of theoretical and practical significance and motivate future research.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-6889Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Human technology [245]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Art experience in digital interactive technology
Taipale, Meri (2021)Digitaalisesti toteutettavat interaktiiviset palvelut kaikilla alueilla ovat nykypäivänä yleisiä. Digitaaliset ja interaktiiviset ratkaisut lisääntyvät myös taiteen esittämisessä, esillepanossa ja täten myös kulttuurisissa ... -
Natural language processing In chatbot development : how does a chatbot process language?
Heikkilä, Arttu (2020)Chatbotit ovat yleistyvä ratkaisu ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen. Tarve rakentaa ylläpidettäviä ja skaalautuvia keskustelevia ratkaisuja on kasvava, mutta ymmärrys perustavanlaatuisista teknologioista ... -
"Hei mitä tää ny tarkottaa?" : experiences of intercultural communication and linguistic shock while using English abroad
Hautamäki, Annikka (2016)Globalisaation ja kansainvälistymisen myötä korkeakouluopiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus on lisääntynyt huomattavasti. Ulkomailla oleskelu on tarjonnut monille hyvinkin positiivisia kokemuksia, mutta uudessa ... -
Achieving the Experience of Immersion in Virtual Reality
Nykänen, Niko (2021)VR-ala on kasvamassa. Vaikka modernia VR teknologiaa mainostetaan erityisesti viihdekäyttöön, VR:ää on käytetty lukuisissa ammateissa, ja uskotaan, että VR teknologia tullaan ottamaan käyttöön useissa muissa, kun teknologia ... -
Sensory modalities and mental content in product experience
Saariluoma, Pertti; Silvennoinen, Johanna; Jokinen, Jussi; Rousi, Rebekah; Perälä, Piia (Elsevier B.V., 2015)Contemporary research in human-technology interaction emphasises the need to focus on what people experience when they interact with technological artefacts. Understanding how people experience products requires detailed ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.