University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Natural language processing In chatbot development : how does a chatbot process language?

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heikkilä, Arttu
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Chatbotit ovat yleistyvä ratkaisu ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen. Tarve rakentaa ylläpidettäviä ja skaalautuvia keskustelevia ratkaisuja on kasvava, mutta ymmärrys perustavanlaatuisista teknologioista tarpeeseen on vähäistä. Tätä näkökulmaa tukee vähäinen kirjallisuus, yksinkertaistettujen alustaratkaisujen yleisyys, sekä ala-arvioisten chatbottien yleisyys. Tämä luo tarpeen ymmärtää ja kouluttaa, kuinka botit ovat pohjimmiltaan rakennettu. Tämä vie tarvittavan teorian lähemmäksi käytäntöä, joka tukee botin kehittäjää rakentamaan ylläpidettävää ja skaalautuvaa arkkitehtuuria. Tämä tutkielma tarkastelee niitä perustavanlaatuisia teknologioita ja konsepteja, jotka saavat tietokoneen ymmärtämään ihmistä. Tapaustutkimusta hyödynnetään ymmärtämään yksityiskohtaisesti, kuinka jokseenkin piilotetut tekstiprosessointitekniikat saavat chatbotin ymmärtämään puhetta. Tapaustutkimusta pohjustaa kirjallisuuskatsaus tekstiprosessoinnista ja niiden yhtymisestä moderneihin chatbotteihin. Yleisestä näkemyksestä tekoälyyn poiketen, chatbotit eivät ole monimutkaisia järjestelmiä. Moderni chatbot käyttää monia eri tekstiprosessointi ja koneälytekniikoita skaalautuvuuden ja suorituskyvyn saavuttamiseksi. Nämä ovat kuitenkin suhteellisen yksinkertaisia, ja tekninen ammattilainen pystyy helposti tekemään korjauksia ja muokkauksia näihin. Chatbot prosessoi käyttäjäsyötteen luonnollisen kielen prosessoinnin tekniikoilla, ja luokittelija luokittelee tuloksen ennalta määriteltyyn ’tarkoitukseen’. Toinen luokittelija antaa jatkotoimenpiteet, oli se sitten vastaus tai jokin muu. Tämänkaltaisin arkkitehtuurin ymmärtäminen tukee bottikehitystyötä, kun ongelmia tai tarpeita uusille ominaisuuksille ilmenee. ...
 
Chatbots are an extremely prominent way to interact with a software system. The need to build maintainable that scalable systems is more present than ever, while the understanding of needed technologies is generally lacking. This is demonstrated by disconnected literature, the popularity of oversimplified building tools, and generally sub-par conversational agents. This provides a need to understand, and educate, how chatbots are built. This narrows down the gap between theory and practice to an applicable format, where a software developer could have a better stance at building maintainable conversational systems. This thesis studies the underlying techniques and technologies that go in-to chatbot development. A case study is presented with source code to explore, to understand the somewhat hidden structures that go into understanding the user input. A literature review precedes a detailed view of the technologies in a real-life example. Contrary to popular perception, this type of artificial intelligence is not complicated. A modern chatbot uses multiple different components to achieve bot scalability and performance. However, a lot of these technologies are fairly easy to understand and debug to a professional in the technical field. A chatbot processes the input text through NLP-techniques and assigns it to a predefined intent through a classifier. Another classifier is then used to determine proper actions, be it a response or custom software. Understanding this type of pipe-line can prevent technical overhead when fixing issues built on a black box. ...
 
Keywords
conversational agent natural language processing natural language understanding Rasa chattibotit luonnollinen kieli ohjelmistokehitys lähdekoodit kieli ja kielet koneoppiminen chatbots natural language software development source codes languages machine learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012107024

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Investigating Novice Developers’ Code Commenting Trends Using Machine Learning Techniques 

    Niazi, Tahira; Das, Teerath; Ahmed, Ghufran; Waqas, Syed Muhammad; Khan, Sumra; Khan, Suleman; Abdelatif, Ahmed Abdelaziz; Wasi, Shaukat (MDPI AG, 2023)
    Code comments are considered an efficient way to document the functionality of a particular block of code. Code commenting is a common practice among developers to explain the purpose of the code in order to improve code ...
  • Part-of-speech tagging in written slang 

    Korolainen, Valtteri (2014)
    Erilaiset kieliteknologiasovellukset ovat olleet jo vuosikymmeniä arkipäiväises-sä käytössä. Esimerkiksi ennustava tekstinsyöttö ja automaattinen korjaus ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä. Puheen tunnistus ja kielen ...
  • Improving search engine results using different machine learning models and tools 

    Ambaye, Michael (2020)
    The aim of this thesis is to provide viable methods that can be used to improve the return position (RP) of a relevant document when a natural language query (NLQ) is applied by a user. For the purpose of demonstration, ...
  • What makes a (ro)bot smart? : examining the antecedents of perceived intelligence in the context of using physical robots, software robots, and chatbots at work 

    Makkonen, Markus; Salo, Markus; Pirkkalainen, Henri (Association for Information Systems, 2022)
    In recent years, the acceptance and use of intelligent robots and other kinds of intelligent systems have begun to gain more and more attention also in information systems research. Here, many studies have found the perceived ...
  • Ethics in AI : software development companies' ethical practices in AI development 

    de Lamare, Annika (2022)
    Tämä ankkuroidun menetelmän avulla tehty tutkimus tutkii etiikan ja tekoälykehityksen suhdetta sovelluskehitysyrityksissä aloittaen yksinkertaisesti kysyen: Onko etiikalla roolia tekoälykehityksessä? Tutkimus perustuu ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre