Natural language processing In chatbot development : how does a chatbot process language?
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Chatbotit ovat yleistyvä ratkaisu ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen. Tarve rakentaa ylläpidettäviä ja skaalautuvia keskustelevia ratkaisuja on kasvava, mutta ymmärrys perustavanlaatuisista teknologioista tarpeeseen on vähäistä. Tätä näkökulmaa tukee vähäinen kirjallisuus, yksinkertaistettujen alustaratkaisujen yleisyys, sekä ala-arvioisten chatbottien yleisyys. Tämä luo tarpeen ymmärtää ja kouluttaa, kuinka botit ovat pohjimmiltaan rakennettu. Tämä vie tarvittavan teorian lähemmäksi käytäntöä, joka tukee botin kehittäjää rakentamaan ylläpidettävää ja skaalautuvaa arkkitehtuuria.
Tämä tutkielma tarkastelee niitä perustavanlaatuisia teknologioita ja konsepteja, jotka saavat tietokoneen ymmärtämään ihmistä. Tapaustutkimusta hyödynnetään ymmärtämään yksityiskohtaisesti, kuinka jokseenkin piilotetut tekstiprosessointitekniikat saavat chatbotin ymmärtämään puhetta. Tapaustutkimusta pohjustaa kirjallisuuskatsaus tekstiprosessoinnista ja niiden yhtymisestä moderneihin chatbotteihin.
Yleisestä näkemyksestä tekoälyyn poiketen, chatbotit eivät ole monimutkaisia järjestelmiä. Moderni chatbot käyttää monia eri tekstiprosessointi ja koneälytekniikoita skaalautuvuuden ja suorituskyvyn saavuttamiseksi. Nämä ovat kuitenkin suhteellisen yksinkertaisia, ja tekninen ammattilainen pystyy helposti tekemään korjauksia ja muokkauksia näihin. Chatbot prosessoi käyttäjäsyötteen luonnollisen kielen prosessoinnin tekniikoilla, ja luokittelija luokittelee tuloksen ennalta määriteltyyn ’tarkoitukseen’. Toinen luokittelija antaa jatkotoimenpiteet, oli se sitten vastaus tai jokin muu. Tämänkaltaisin arkkitehtuurin ymmärtäminen tukee bottikehitystyötä, kun ongelmia tai tarpeita uusille ominaisuuksille ilmenee.
...
Chatbots are an extremely prominent way to interact with a software system. The need to build maintainable that scalable systems is more present than ever, while the understanding of needed technologies is generally lacking. This is demonstrated by disconnected literature, the popularity of oversimplified building tools, and generally sub-par conversational agents. This provides a need to understand, and educate, how chatbots are built. This narrows down the gap between theory and practice to an applicable format, where a software developer could have a better stance at building maintainable conversational systems.
This thesis studies the underlying techniques and technologies that go in-to chatbot development. A case study is presented with source code to explore, to understand the somewhat hidden structures that go into understanding the user input. A literature review precedes a detailed view of the technologies in a real-life example.
Contrary to popular perception, this type of artificial intelligence is not complicated. A modern chatbot uses multiple different components to achieve bot scalability and performance. However, a lot of these technologies are fairly easy to understand and debug to a professional in the technical field. A chatbot processes the input text through NLP-techniques and assigns it to a predefined intent through a classifier. Another classifier is then used to determine proper actions, be it a response or custom software. Understanding this type of pipe-line can prevent technical overhead when fixing issues built on a black box.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Investigating Novice Developers’ Code Commenting Trends Using Machine Learning Techniques
Niazi, Tahira; Das, Teerath; Ahmed, Ghufran; Waqas, Syed Muhammad; Khan, Sumra; Khan, Suleman; Abdelatif, Ahmed Abdelaziz; Wasi, Shaukat (MDPI AG, 2023)Code comments are considered an efficient way to document the functionality of a particular block of code. Code commenting is a common practice among developers to explain the purpose of the code in order to improve code ... -
Part-of-speech tagging in written slang
Korolainen, Valtteri (2014)Erilaiset kieliteknologiasovellukset ovat olleet jo vuosikymmeniä arkipäiväises-sä käytössä. Esimerkiksi ennustava tekstinsyöttö ja automaattinen korjaus ovat olleet käytössä jo vuosikymmeniä. Puheen tunnistus ja kielen ... -
ChatGPT as a Software Development Bot : A Project-Based Study
Waseem, Muhammad; Das, Teerath; Ahmad, Aakash; Liang, Peng; Fahmideh, Mahdi; Mikkonen, Tommi (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2024)Artificial Intelligence has demonstrated its significance in software engineering through notable improvements in productivity, accuracy, collaboration, and learning outcomes.This study examines the impact of generative ... -
Improving search engine results using different machine learning models and tools
Ambaye, Michael (2020)The aim of this thesis is to provide viable methods that can be used to improve the return position (RP) of a relevant document when a natural language query (NLQ) is applied by a user. For the purpose of demonstration, ... -
Role of AI in marketing through CRM integration with specific reference to chatbots
Ramaul, Laavanya (2021)Due to digitalization, consumers are aware of the multitudes of choices and demand constant engagement and a personalized experience. Additionally, this has encouraged organizations to ensure seamless communication across ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.