Show simple item record

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorKankainen, Tiia
dc.date.accessioned2024-12-17T06:26:34Z
dc.date.available2024-12-17T06:26:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99021
dc.description.abstractTässä aikuiskasvatustieteen tutkimuksessa tarkasteltiin perehdytyksen aikaista oppimista työterveyshuollon organisaatiossa työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia oppimista edistäviä ja heikentäviä tekijöitä ilmeni työntekijöiden kokemassa perehdytysprosessissa ja miten aikuisten oppimisen erityislaatuisuus näyttäytyi siinä Knowlesin (1990) andragogiikan teoriaan pohjautuen. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta (6) erään työterveyshuollon organisaation työntekijää teemahaastattelun keinoin. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla sekä aineisto- että teorialähtöisesti. Oppimista edistävistä ja heikentävistä tekijöistä muodostui kolme teemaa: 1) perehdytyksen rakenteet, 2) työyhteisön tuki ja ilmapiiri sekä 3) työntekijöiden yksilölliset tekijät. Andragogiikan teorian kaikki kuusi oletusta aikuisesta oppijasta (tarve tietää, itsekäsitys, kokemukset, oppimisvalmius, orientaatio ja motivaatio) näyttäytyivät työntekijöiden toiminnassa ja perehdytysprosessissa. Oletusten lisäksi aineistosta havaittiin myös seitsemäs oletus: vuorovaikutus, joka näyttäytyi erittäin merkittävänä osana työntekijöiden oppimista. Tulokset osoittivat, että lähes kaikki oppimista edistävät tai heikentävät tekijät ilmentivät andragogiikan teorian mukaisia aikuisen oppimisen erityispiirteitä. Täten tämän tutkimuksen tulokset puoltavat andragogiikan teorian paikkansapitävyyttä aikuisten oppimisessa lisäten siihen seitsemännen oletuksen. Työntekijät kokivat tutkittavan organisaation perehdytysprosessin hyödylliseksi ja sen huomattiin mukailevan Bauerin (2010) 4C-mallia sekä Ketolan (2010) onnistuneen perehdytyksen elementtejä hyvin. Täten kyseisen perehdytysprosessin voidaan nähdä olevan laadukas ja pääosin oppimista edistävä.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofi
dc.titlePerehdytyksen aikainen oppiminen työterveyshuollon organisaatiossa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412177836
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöterveyshuolto
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.subject.ysoandragogiikka


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record