Tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta : oppimisympäristö, opetus, edut ja haasteet
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä on tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta. Tutkimus käsittelee syrjäisen kyläkoulun oppimisympäristön fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä, sekä tutkii yksiopettajaisen yhdysluokan opetusta, sen etuja ja haasteita ja antia normaaliopetukselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia oppimisympäristön piirteitä ja opetusmenetelmiä yksiopettajaisessa yhdysluokan opetuksessa ilmenee.
Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin. Tutkimusta varten olen haastatellut kaikki tutkimuksen kannalta keskeiset henkilöt, joita ovat kyseisen kyläkoulun opettaja, koulunkäynninohjaaja sekä kyläkoulun virasta hiljattain eläköitynyt opettaja. Syrjäisen kyläkoulun mahdollisen tunnistettavuuden ja tutkittavien anonymiteettisuojan vuoksi tutkimuskontekstin tarkka kuvailu ei ole mahdollista. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan kyläkoulun fyysistä ympäristöä kuvailtiin erityiseksi ja rikkaaksi, mutta syrjäiseksi. Syrjäisen kyläkoulun sosiaalinen ympäristö oli poikkeuksellisen heterogeeninen, minkä nähtiin kehittävän erityisesti sosiaalisia taitoja. Yksiopettajaisen kyläkoulun opetus oli pääsääntöisesti yhdysluokkaopetusta, mutta tietyissä oppiaineissa vuosiluokatonta opetusta. Opetuksessa hyödynnettiin ympäröivää luontoa ja ilmiöpohjaista oppimista, mikä soveltui tutkittavien mukaan heterogeenisen yhdysluokan opettamiseen erityisen hyvin. Yksiopettajaisen yhdysluokan opetuksen eduiksi mainittiin opettajan kokema opetuksen vapaus ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittyminen. Haasteet niin ikään liittyivät myös opetukseen heterogeenisessä oppilasjoukossa ja sen suunnittelun ja toteuttamisen edellyttämään suureen työmäärään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
Koskinen, Marika; Siltala, Minna (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehittänyt ammattitaitoaan kyläkoulussa 1970-luvulta tähän päivään. Pyrkimyksenämme oli lisätä ymmärrystä aiemmin ... -
Kyläkoulun yhdysluokka oppimisympäristönä lapsen näkökulmasta
Honkaniemi, Sanna; Tikkakoski, Kirsi (2005) -
Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
Mäkäräinen, Venla (2018)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden ... -
Kyläkoulusta kuntakeskukseen : tapaustutkimus lakkautetun kyläkoulun oppilaiden kokemuksista
Rämänen, Pirjo (2013)