Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorLampinen, Johanna
dc.date.accessioned2024-12-16T10:37:27Z
dc.date.available2024-12-16T10:37:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99018
dc.description.abstractTämä on tapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta. Tutkimus käsittelee syrjäisen kyläkoulun oppimisympäristön fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä, sekä tutkii yksiopettajaisen yhdysluokan opetusta, sen etuja ja haasteita ja antia normaaliopetukselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia oppimisympäristön piirteitä ja opetusmenetelmiä yksiopettajaisessa yhdysluokan opetuksessa ilmenee. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin. Tutkimusta varten olen haastatellut kaikki tutkimuksen kannalta keskeiset henkilöt, joita ovat kyseisen kyläkoulun opettaja, koulunkäynninohjaaja sekä kyläkoulun virasta hiljattain eläköitynyt opettaja. Syrjäisen kyläkoulun mahdollisen tunnistettavuuden ja tutkittavien anonymiteettisuojan vuoksi tutkimuskontekstin tarkka kuvailu ei ole mahdollista. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Tutkimuksen mukaan kyläkoulun fyysistä ympäristöä kuvailtiin erityiseksi ja rikkaaksi, mutta syrjäiseksi. Syrjäisen kyläkoulun sosiaalinen ympäristö oli poikkeuksellisen heterogeeninen, minkä nähtiin kehittävän erityisesti sosiaalisia taitoja. Yksiopettajaisen kyläkoulun opetus oli pääsääntöisesti yhdysluokkaopetusta, mutta tietyissä oppiaineissa vuosiluokatonta opetusta. Opetuksessa hyödynnettiin ympäröivää luontoa ja ilmiöpohjaista oppimista, mikä soveltui tutkittavien mukaan heterogeenisen yhdysluokan opettamiseen erityisen hyvin. Yksiopettajaisen yhdysluokan opetuksen eduiksi mainittiin opettajan kokema opetuksen vapaus ja sosiaalisten vuorovaikutustaitojen kehittyminen. Haasteet niin ikään liittyivät myös opetukseen heterogeenisessä oppilasjoukossa ja sen suunnittelun ja toteuttamisen edellyttämään suureen työmäärään.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.subject.othersyrjäinen kyläkoulu
dc.subject.otheryksiopettajainen kyläkoulu
dc.titleTapaustutkimus erään syrjäisen yksiopettajaisen kyläkoulun yhdysluokkaopetuksesta : oppimisympäristö, opetus, edut ja haasteet
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412167834
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhdysluokkaopetus
dc.subject.ysokyläkoulut
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyhdysluokat
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysomaaseutu
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotapaustutkimus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot