Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tutkin perhetekijöiden merkitystä lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekijöillä on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja oppimistuloksiin, ja lapset
saavat kotoaan erilaisia oppimisen edellytyksiä, kuten tukea koulunkäyntiin ja oppimista tukevia aktiviteetteja. Perhe vaikuttaa lapsen koulupolkuun ja koulutusvalintoihin myös arvojen ja uskomusten kautta.
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia merkityksiä tutkittavat ovat antaneet perheelleen koulupolun muodostumisessa. Aineisto on osa Koulupolku-hanketta. Tutkittavina ovat 17 nuorta aikuista, jotka ovat kertoneet omasta koulupolustaan sekä niistä perhetekijöistä, jotka he ovat kokeneet merkityksellisiksi koulupolullaan. Tulokset jakautuivat koulunkäyntiä ja koulutusvalintoja koskeviin sekä myönteisiin että kielteisiin merkityksiin. Perhetekijät kytkeytyivät erityisesti koulunkäyntiin ja koulutusvalintojen tekemiseen annettuun tukeen, kotiympäristön turvallisuuteen ja tasapainoisuuteen sekä luottamukseen ja avoimuuteen vanhempien ja lasten välillä. Tutkimus osoittaa perhetekijöiden olevan monenlaisilla eri tavoilla merkityksellisiä suomalaisten lasten koulupolun muovautumisessa. Lapsen koulupolun muodostumista on mahdollista tukea kiinnittämällä huomio perheen antaman koulunkäynnin tuen laatuun, kotiympäristön tasapainoisuuteen sekä vanhempien ja lasten välisen luottamussuhteen rakentamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ... -
Vanhempien osallistuminen kuudesluokkalaisten kotitehtävien tekemiseen
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka paljon ja kenen aloitteesta vanhemmat osallistuvat kuudesluokkalaisten lastensa kotitehtävien tekemiseen sekä missä määrin vanhempien osallistuminen riippuu lapsen taitotasosta ja ... -
Perhetaustan merkitys kavereiden valinnassa ja vertaisryhmän hyväksynnässä koulupolun alussa
Peltoniemi, Hanna; Pesonen, Aura (2013) -
Vanhempien ja koululiikunnan merkitys lapsen liikunnan harrastamiselle
Hämäläinen, Piia; Karisto, Päivi (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.