The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
Yhä useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mikä heijastuu ostokäyttäytymiseen. Tämän seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestintäänsä, jotta se vastaisi sidosryhmien entistä korkeampia vaatimuksia yritysvastuuta kohtaan.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan retoristen keinojen käyttöä pikamuotiyritys H&M:n verkkopohjaisessa kestävyysdiskursissa. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä sivusta, jotka käsittelevät H&M:n sosiaalista, taloudellista ja ekologista kestävyyttä. Tutkimuksessa hyödynnetään teoriapohjaista sisällönanalyysiä sekä retorista diskurssianalyysiä, jotta voidaan selvittää aineistossa esiintyvien retoristen keinojen seurauksia. Analyysi osoittaa, että yleisimmät retoriset keinot H&M:n kestävyysdiskurssissa ovat konsensuksella tai asiantuntijalausunnolla vahvistaminen, leksikaalinen ja lauseopillinen toisto, toimijuuden hämärtäminen, tulevaisuuteen viittaaminen sekä kolmen lista.
Koska pikamuotiyritysten kestävyysdiskurssi on verrattain uusi ilmiö, on aihetta tarpeen tutkia lisää. Analyysiä voisi tarkentaa sisällyttämällä aineistoon kaikki H&M:n verkkotekstit, jotta voitaisiin luoda parempi käsitys siitä, miten yritys käyttää retorisia keinoja. Myös eri pikamuotiyritysten kestävyysdiskurssia voisi vertailla keskenään, mikä lisäisi ymmärrystämme kestävyyspuheen genrestä. Lisäksi olisi hyödyllistä selvittää, vaikuttaako verkkotekstien hierarkia retoristen keinojen käyttöön.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The ecological discourse analysis of discourses of energy usage in news articles : The New York Times and The Washington Post as examples
Manner, Anita (2023)Tutkielman tarkoitus oli analysoida miten energiankäyttöön liittyvät ympäristödiskurssit ovat rakentuneet sekä kehittyneet kielellisesti amerikkalaisessa uutismediassa 2021 alkaneen energiakriisin aikana. Tutkimuksen ... -
Discursive study of attitudes towards English and Finnish
Pirskanen, Heidi (2014) -
How can stakeholders influence management’s commitment to sustainable development of a company?
Bilciurescu, Andreea (2021)Sustainability is a concept which is gaining more and more attention. The translation of sustainable development in the business context is done through Corporate Social Responsibility (CSR). CSR is widely studied in the ... -
Mr. Vice President, I’m speaking : A rhetorical discourse analysis of Kamala Harris’s argumentation in the vice-presidential debate in 2020
Juppi, Mari (2023)Kamala D. Harris vannoi valansa Yhdysvaltain varapresidentiksi 20. tammikuuta 2021 ja samalla hänestä tuli Yhdysvaltain ensimmäinen naisvarapresidentti, ensimmäinen afroamerikkalainen varapresidentti ja ensimmäinen ... -
Discourse analysis of discursive legitimation of demand response in Finland
Hiekkanen, Päivi (2019)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tunnistaa kysyntäjouston legitimoinnissa käytettyjä diskursiivisia legitimointistrategioita Suomessa julkaistuissa materiaaleissa ja mediateksteissä ajanjaksolla 2015-2018. Tämä tutkielma ...