Discourse analysis of discursive legitimation of demand response in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tunnistaa kysyntäjouston legitimoinnissa käytettyjä diskursiivisia legitimointistrategioita Suomessa julkaistuissa materiaaleissa ja mediateksteissä ajanjaksolla 2015-2018. Tämä tutkielma on toteutettu diskurssianalyysinä, jonka tarkoituksena on tunnistaa, kuinka kysyntäjoustosta puhutaan ja minkälaisia argumentointia legitimointistrategioin käytetään. Diskursiivinen prosessi luovat mahdollista pohjaa legitimiteetin rakentumiselle. Aineisto kerättiin julkisesti saatavilla olevasta materiaalista ja sitä tutkittiin diskurssianalyysin keinoin.
Energia-alan murros siirryttäessä enenevässä määrin keskitetystä energiantuotannosta hajautettuun useimmiten uusiutuvaan tai muuten päästöttömään tuotantoon on instituutionaalinen muutos, joka vaikuttaa myös kysyntäjouston nousuun kustannustehokkaana ratkaisuna verkon tasapainottamiseen. Muutosten legitimointi vaatii tekijöiden aktiivista osallistumista käytyyn keskusteluun ja argumentointiin tämän legitimoimiseksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu instituutionaalisesta muutoksesta, legitimiteetin käsitteistä ja rakentumisesta sekä diskurssistrategioista legitimoinnissa. Tutkielman tuloksista esiin nousseita nousseita legitimointistrategioita olivat autorisointi, rationalisointi, moralisointi, normalisointi ja narratiivisuus. Tutkielmassa tunnistettavia toistuvia diskursiivisia teemoja olivat: päästöjen vähentäminen, mahdollistava teknologia, kansallinen etu ja edelläkävijän asema. Tutkielman löydökset viittaavat siihen, että kysyntäjoustoa legitimoidaan aktiivisesti ja käytetyimpiä keinoja legitimoinnissa olivat autorisointi, moralisointi ja rationalisointi. Tutkielmassa tunnistettiin myös implisiittisen kysyntäjouston delegitimaatiota rakentava diskurssi. Kuluttajien sitoutumisen puute taas puolestaan esiintyi delegitimaatiodiskurssina eksplisiittisen kysyntäjouston puolella.
...
The aim of this thesis was to recognize discursive legitimation strategies used in legitimation of electricity demand response in diverse texts published in Finland during 2015 to 2018. This thesis was realized as discourse analysis, which allows to identify how demand response is being discussed and justified by using discursive legitimation strategies. The discursive process creates the basis for building legitimacy. This study used publicly available secondary data which was analysed by means of discourse analysis.
Energy transition is an institutional change which has impact on the rise of demand response as cost-effective solution for balancing the electricity grid. Legitimation of these changes requires actors’ active participation in discussion and debating. Theoretical framework consists of discussion of institutional change, concepts and construct of legitimacy, and discursive legitimation strategies used in legitimation.
The findings of this study show that authorization, rationalization, moralization, normalization and narrativization were used in legitimation of demand response. Discursive themes recognized in this study were: reducing emissions, enabling technology, national interests and forerunner position. The findings of this study refer that demand response is being actively legitimated by actors and the most used means of legitimation were authorization, moralization and rationalization. The findings show that de-legitimation discourse of implicit demand response was visible in the data. Lack of consumer engagement was recognized as de-legitimation discourse around explicit demand response.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Design principles for blockchain and smart contract systems in the energy sector : the case of Finland
Leskinen, Juho (2021)The energy industry in Europe is in the middle of significant changes as the ambitious plans to reduce carbon emissions are setting new requirements for the energy generation. The development of renewable energy sources ... -
The discursive legitimation strategies of a nascent market
Tuovinen, Nina (2017)Since the introduction of Gold&Green Foods Ltd’s Pulled Oats (Nyhtökaura) to the Finnish market in the spring 2016, the Finnish media has been increasingly reviewing different plant-based protein products. Gold&Green Ltd’s ... -
"Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram
Tanskanen, Essi (2022)Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, ... -
The ecological discourse analysis of discourses of energy usage in news articles : The New York Times and The Washington Post as examples
Manner, Anita (2023)Tutkielman tarkoitus oli analysoida miten energiankäyttöön liittyvät ympäristödiskurssit ovat rakentuneet sekä kehittyneet kielellisesti amerikkalaisessa uutismediassa 2021 alkaneen energiakriisin aikana. Tutkimuksen ... -
Christian metal online : the discursive construction of identity and culture
Jousmäki, Henna (University of Jyväskylä, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.