Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFonsén, Elina
dc.contributor.authorPurhonen, Mari
dc.contributor.authorKutila, Elina
dc.date.accessioned2024-12-10T06:38:56Z
dc.date.available2024-12-10T06:38:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98889
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä toimintakulttuurin merkityksestä pitovoimatekijänä osana heidän työhön sitoutumistaan. Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisena varhaiskasvatuksen erityisopettajat työnsä kokevat ja millaisia käsityksiä heillä on toimintakulttuurista pitovoimatekijänä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työhön sitoutumista, pitovoimaa, toimintakulttuuria ja varhaiskasvatuksen työyhteisöä käsitteiden merkitysten ja aiempien tutkimusten perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin focus group -haastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 13 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teoriaohjaavasti. Tutkimuksesta ilmeni, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat sitoutuneita työhönsä eivätkä koe halua lähteä alalta. Vuorovaikuttaminen ja kohtaamiset lasten kanssa sekä tukea tarvitsevien lasten hyvän arjen mahdollistaminen koettiin työn tärkeimpinä tehtävinä. Lisäksi oma asenne ja ammattitaito sekä työhön vaikuttamismahdollisuudet lisäsivät työhön sitoutumista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta toimintakulttuuriin liittyvien pitovoimatekijöiden kuten sitoutumisen yhdessä sovittuun ja yhteisöllisyyden, yhteisten arvojen, laadukkaan pedagogiikan, johtamisen ja rakenteiden ammatilliselle keskustelulle vaikuttavan työhön sitoutumiseen.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen erityisopettaja
dc.subject.otherpitovoima
dc.titleToimintakulttuurin merkitys pitovoimatekijänä osana varhaiskasvatuksen erityisopettajan työhön sitoutumista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412107702
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.subject.ysositoutuminen (toiminta)
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright