Saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen sosiaalityön koulutuksessa : Toimenpiteet maahanmuuttaneiden tavoittamisen, pääsyn ja opintojen aikaisen tuen muotojen kehittämiseksi
Koulutus- ja työmarkkinat ovat eriytyneet. Maahanmuuttaneiden on vaikea työllistyä korkeakoulututkintoa edellyttäviin, kielellisesti vaativiin sote-alan asiantuntijatehtäviin. Erityisesti sosiaalityössä on tunnistettu tarve maahanmuuttaneiden alalle kouluttautumiselle: työntekijöiden tulisi edustaa väestöpohjaa nykyistä paremmin ja vastata yhä moninaistuvan asiakaskunnan tarpeisiin. Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa halutaankin edistää koulutuksellista tasa-arvoa ja etsiä keinoja siihen, miten maahanmuuttaneiden edustusta sosiaalityön tutkinto-ohjelmissa voidaan lisätä. Tässä selvityksessä tarkastellaan sitä, a) miten maahanmuuttaneita voitaisiin tavoittaa sosiaalityön tutkinto-ohjelmiin nykyistä paremmin, b) miten mahdollisuuksia päästä tutkinto-opiskelijaksi voitaisiin parantaa ja c) millaista tukea maahanmuuttaneille tulisi opintojen aikana tarjota. Selvityksessä esitetään toimenpiteet sosiaalityön tutkinto-ohjelmien saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Vaikka tässä selvityksessä huomio kohdistuu yksittäiseen koulutukseen, saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden kysymykset koskevat koko yliopistokenttää, jonka tulee pystyä palvelemaan yhä moninaistuvia hakija- ja opiskelijaryhmiä. Tulokset osoittavat, että maahanmuuttaneille tulee kohdentaa sosiaalityön tutkinto-ohjelmien markkinointia nykyistä selvemmin: sosiaalityön tunnettuutta tulee lisätä sekä jakaa monikanavaisesti ja -kielisesti maahanmuuttaneiden ura- ja opiskelutarinoita, jotta polut yliopisto-opintoihin näyttäytyisivät nykyistä saavutettavammilta. Tarvitaan myös uusia ratkaisuja siihen, miten mahdollistaa yhdenvertainen pääsy tutkinto-ohjelmiin. Haku- ja valintakäytänteistä viestittäessä tulee huomioida kielellinen saavutettavuus. Samoin meneillään olevassa valintakoeuudistuksessa tulee varmistaa kielen, arvioinnin ja testaamisen asiantuntijoiden kanssa tehtävä yhteistyö. Maahanmuuttaneille tulee tarjota mahdollisuus saada lisäaikaa valintakokeisiin, jotta opiskelijavalinnoissa äidinkielisten kanssa kilpailu olisi mahdollista. Yhdenvertaisten pääsyn edellytysten lisäämiseksi on avattava maahanmuuttaneille suunnattu valintaväylä kandidaatti- ja maisteriohjelmaan tai maisteriohjelmaan. Tämän osana tulee kehittää valintaperusteiden ja -menetelmien kielellistä saavutettavuutta. Kielellisen tuen tarpeet tulee tunnistaa jo opintojen alussa ja suunnitella tarkoituksenmukaiset kielenopiskelupolut. Sisältöopintojen saavutettavuuden lisäämiseksi tarvitaan kielitietoista, kieltä ja sisältöä integroivaa lähestymistapaa, mikä edellyttää henkilöstön osaamisen kehittämistä sekä resursointia kouluttautumiseen ja käytänteiden vakiinnuttamiseen. Mainittujen toimenpiteiden kohdentamisen edellytys on, että maahanmuuttaneet tulee myös pystyä tunnistamaan yliopistoissa. Koulutuksellisen saavutettavuuden edistämiseksi tarvitaan kaiken kaikkiaan tavoittamisen, pääsyn ja opintojen aikaisen tuen kysymysten rinnakkaista ratkomista.
...
Julkaisija
Jyväskylän YliopistoISBN
978-952-86-0431-0Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Reports [51]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Vahvempaa tutkimustietoa sosiaalityön kehittämiseksi : kriittisiä askeleita
Aaltio, Elina; Isokuortti, Nanne (Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet, 2022) -
Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
Romakkaniemi, Tero (2013)TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ... -
Miten juurruttaa ekososiaalista viitekehystä sosiaalityön koulutuksessa ja käytännöissä
Ranta-Tyrkkö, Satu (Talentia, 2021) -
Rakenteellisen sosiaalityön tekemistä mahdollistavat tekijät
Kannasoja, Sirpa; Ruonakangas, Santra (Jyväskylän yliopisto, 2023)Sosiaalityöntekijän on tärkeä tunnistaa, mikä hänen työssään on rakenteellista sosiaalityötä. Lisäksi on tärkeää, että tutkimuksen avulla voidaan tuottaa tietoa, joka auttaa sosiaalityöntekijöitä tunnistamaan asioita, jotka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.