Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten oppiaineissa.
Nämä pedagogiset asiakirjat keskittyvät erityisesti monikielisyyden ja monikulttuurisuuden vaalimiseen painottamalla opiskelijan kykyä havainnoida ja pohtia erilaisia kulttuuriperintöjä. Myös tässä opinnäytteessä ja materiaaleissa
näitä osa-alueita painotettiin, mutta lisäksi otettiin huomioon antirasistinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen näkökulma.
Materiaaleissa hyödynnettiin tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen perusteita (Task-Based Language Teaching) sekä
autenttisia opetusmateriaaleja. Nämä opetusmenetelmät valittiin tukemaan opiskelijoiden osallisuutta, motivaatiota
sekä simuloimaan oikean elämän kielenkäyttötilanteita. Teoriaosuudessa keskeisiksi teemoiksi nousivat kulttuurin
käsitteen määritteleminen, antirasistisen opetuksen merkitys, sekä opettajan roolin tärkeyden pohtiminen. Lisäksi
esiteltiin kielellisiä ja kulttuuriin liittyviä tavoitteita, jotka eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma
2020 määrittelevät. Myös pedagogisten lähestymistapojen eli tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen sekä autenttisten
opetusmateriaalien valintaa ja merkitystä suhteessa kulttuurinopettamiseen perusteltiin.
Materiaalipaketti koostuu viidestä lukion kaksoistunnista, ja se on suunniteltu toteutettavaksi osana lukion kolmatta
kurssia “ENA3 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä”. Materiaalipaketin oppitunnit on jaettu tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen tavan mukaan kolmeen vaiheeseen: valmisteluvaihe, itse tehtävä ja tehtävän yhteenveto. Tehtävissä autenttisuus näkyy tosielämän tilanteita simuloivina tehtävinä sekä autenttisena kielisyötteenä esimerkiksi videoiden muodossa. Oppitunnit keskittyvät käsittelemään teoriaosuudessa mainittuja teemoja, kuten kulttuurin käsitettä, antirasismin merkitystä suhteessa kulttuuriin, englannin kielen kirjoa, kolonialismia sekä erilaisia
kulttuurillisia juhlia. Näitä teemoja tarkastellaan mm. itsenäisen työskentelyn, ryhmätöiden sekä erilaisten projektien
avulla. Tämä materiaali on tarkoitettu kieltenopettajille, jotka haluavat opettaa kulttuurista osaamista laajemmin, kun
miten oppikirjat sitä käsittelevät.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...