Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorTurunen, Aaro
dc.date.accessioned2024-11-22T06:42:57Z
dc.date.available2024-11-22T06:42:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98584
dc.description.abstractTutkielmani tavoitteena on tutkia työssä olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja uskomuksia teknologian käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ryhmien välillä eroavaisuuksia ja pohtia, mistä mahdolliset erot voisivat johtua. Tutkimusidea lähti liikkeelle vuonna 2023, kun seurasin mediassa käytävää diskurssia teknologian käytöstä opetuksessa. Uutiset ja keskustelut keskittyivät paljolti opettajien näkökulmiin, joten aloin pohtimaan, onko opettajaopiskelijoilla erilaisia mielipiteitä. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen, ja sen aineisto kerättiin lähettämällä kysely Jyväskylän yliopiston ainejärjestölle Magna Carta ry:lle ja useisiin Facebookin englannin opettajien ryhmiin. Aineisto analysoitiin tilastollisen analyysin avulla erilaisia taulukoita ja kuvioita käyttäen. Tutkimuksessa oli myös muutama avoin kysymys, jotka analysoitiin kategorisoimalla aihealueita. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat ryhmät suhtautuvat positiivisesti teknologian käyttöön kielten opetuksessa ja oppimisessa. Vastausten pohjalta ilmeni, että teknologiaa käytetään suhteellisen tasapainoisesti muun opetusmateriaalin ohella. Tämän lisäksi tulokset osoittivat, että opettajat suhtautuvat teknologian käyttöön hieman positiivisemmin kuin opettajaopiskelijat. Opettajat myös kannustavat teknologian ja sen eri muotojen käyttöä hieman enemmän kuin opettajaopiskelijat. Opettajaopiskelijat kuitenkin ajattelivat puhelimien olevan hieman enemmän hyödyllisiä kuin työssä olevat opettajat. Tulokset osoittivat silti, että molemmat ryhmät kokevat puhelimet lähinnä häiritseviksi, eivätkä koe tarpeelliseksi niiden tai muun teknologian lisäämistä opetuksessa. Tulokset osoittivat myös, että työssä olevat opettajat ajattelivat tekoälyn roolin kasvavan tulevaisuudessa. Molemmat ryhmät myös ajattelivat erilaisten digitaalisten työkalujen, pelien ja materiaalien olevan hyödyllisiä opiskelijan oppimisprosessissa. Tuloksien mukaan molemmat ryhmät kannustivat tiettyjen pelien käyttöä luokan ulkopuolella: Wordle ja Duolingo. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että ryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja. Molemmat ryhmät tunnistivat teknologian hyödyt, mutta eivät halunneet lisätä teknologian käyttöä. Tämä on linjassa tämänhetkisen julkisen keskustelun kanssa. Tutkimusta ei voi yleistää liian pienen otosjoukon takia, mutta tutkimus luo silti hyvän pohjan jatkotutkimuksille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suurempaa otosta tai haastattelemalla työssä olevia opettajia ja opettajaopiskelijoita. Haastattelujen avulla saataisiin syvällisempää tietoa.fi
dc.format.extent63
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEnglish teachers
dc.subject.otherEnglish teacher students
dc.subject.otherMALL
dc.subject.otherapplications
dc.subject.otherrole of technology
dc.titleTechnology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411227418
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoeducational technology
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysoteacher training
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright