dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Turunen, Aaro | |
dc.date.accessioned | 2024-11-22T06:42:57Z | |
dc.date.available | 2024-11-22T06:42:57Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98584 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tavoitteena on tutkia työssä olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja uskomuksia teknologian käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ryhmien välillä eroavaisuuksia ja pohtia, mistä mahdolliset erot voisivat johtua. Tutkimusidea lähti liikkeelle vuonna 2023, kun seurasin mediassa käytävää diskurssia teknologian käytöstä opetuksessa. Uutiset ja keskustelut keskittyivät paljolti opettajien näkökulmiin, joten aloin pohtimaan, onko opettajaopiskelijoilla erilaisia mielipiteitä. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen, ja sen aineisto kerättiin lähettämällä kysely Jyväskylän yliopiston ainejärjestölle Magna Carta ry:lle ja useisiin Facebookin englannin opettajien ryhmiin. Aineisto analysoitiin tilastollisen analyysin avulla erilaisia taulukoita ja kuvioita käyttäen. Tutkimuksessa oli myös muutama avoin kysymys, jotka analysoitiin kategorisoimalla aihealueita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat ryhmät suhtautuvat positiivisesti teknologian käyttöön kielten opetuksessa ja oppimisessa. Vastausten pohjalta ilmeni, että teknologiaa käytetään suhteellisen tasapainoisesti muun opetusmateriaalin ohella. Tämän lisäksi tulokset osoittivat, että opettajat suhtautuvat teknologian käyttöön hieman positiivisemmin kuin opettajaopiskelijat. Opettajat myös kannustavat teknologian ja sen eri muotojen käyttöä hieman enemmän kuin opettajaopiskelijat. Opettajaopiskelijat kuitenkin ajattelivat puhelimien olevan hieman enemmän hyödyllisiä kuin työssä olevat opettajat. Tulokset osoittivat silti, että molemmat ryhmät kokevat puhelimet lähinnä häiritseviksi, eivätkä koe tarpeelliseksi niiden tai muun teknologian lisäämistä opetuksessa. Tulokset osoittivat myös, että työssä olevat opettajat ajattelivat tekoälyn roolin kasvavan tulevaisuudessa. Molemmat ryhmät myös ajattelivat erilaisten digitaalisten työkalujen, pelien ja materiaalien olevan hyödyllisiä opiskelijan oppimisprosessissa. Tuloksien mukaan molemmat ryhmät kannustivat tiettyjen pelien käyttöä luokan ulkopuolella: Wordle ja Duolingo.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että ryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja. Molemmat ryhmät tunnistivat teknologian hyödyt, mutta eivät halunneet lisätä teknologian käyttöä. Tämä on linjassa tämänhetkisen julkisen keskustelun kanssa. Tutkimusta ei voi yleistää liian pienen otosjoukon takia, mutta tutkimus luo silti hyvän pohjan jatkotutkimuksille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suurempaa otosta tai haastattelemalla työssä olevia opettajia ja opettajaopiskelijoita. Haastattelujen avulla saataisiin syvällisempää tietoa. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English teachers | |
dc.subject.other | English teacher students | |
dc.subject.other | MALL | |
dc.subject.other | applications | |
dc.subject.other | role of technology | |
dc.title | Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411227418 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | educational technology | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | teacher training | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |